Mg Vs Ca

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 72

Mg Vs Ca

Hallo,

Voor school moet ik a.h.v. reacties of dergelijke bepalen of de stof die ik krijg Mg of Ca is, ik mag geen gebruik maken van gevaarlijke zuren etc. ...

Ik dacht aan verbranding, of is er nog een andere manier?

Berichten: 3.145

Re: Mg Vs Ca

Welk metaal is reactiever? Wat denk je dat er gebeurt als je Mg in water doet? En wat als je Ca in water doet?

Berichten: 72

Re: Mg Vs Ca

Dit is wat ik al heb, is dit voldoende om het te bepalen?

Magnesium:

We doen Mg in water:

Mg + 2H2O → Mg(OH)2 + H2

We weten wel nog niet zeker of het geen calcium is. Magnesium geeft echter bij verbranding fel wit licht. Dit is de verbrandingsreactie:

2Mg + O2 → 2MgO

Calcium:

We doe Ca in water:

Ca + 2H2O → Ca(OH)2 + H2

We weten wel nog niet zeker of het geen magnesium is. Calcium geef echter bij verbranding een roodgele vlam. Dit is de verbrandingsreactie:

2Ca + O2 → 2CaO

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 387

Re: Mg Vs Ca

Als je magnesium bij water doet, dan loopt de reactie die je beschrijft echt niet. Er zit een 'beschermend' laagje magnesiumoxide over het magnesium, dit net als bij aluminium. verbranden kan een goede herkenning zijn. Calcium bij water gaat wel en is ook een goede manier om de twee van elkaar te onderscheiden. Wel uitkijken, calcium bij water kan flink heftig verlopen.

Berichten: 72

Re: Mg Vs Ca

Ah ja, ik lees juist dat magnesium enkel reageert met waterdamp!

Bedankt, dat zal zowat zijn wat ik nodig heb.

Berichten: 364

Re: Mg Vs Ca

ik denk ook niet dat calcium zo heftig reageert als magnesium in aanwezigheid van vuur? of ben ik mis.

Tevens kun je calcium en magnesium ook 'identificeren' aangezien Mg pas neerslaat bij zeer hoge pH en calcium bij een iets mildere pH

Berichten: 840

Re: Mg Vs Ca

ik zou het altijd aantonen met vlamkleur. Mg een witte fellle vlam, calcium roodachtig.

Berichten: 3.145

Re: Mg Vs Ca

De reaktie met gewoon vloeibaar water zonder toegevoegd zuur is 100% onderscheidend. Mg reageert nauwelijks waarneembaar, Ca reageert vrij stevig, het borrelt flink en de vloeistof wordt ook vrij warm.

Reageer