aspirine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

aspirine

Hoi allemaal,

Ik heb eens een vraagje.

Mijn opdracht is de volgende:

De hydrolysereactie van aspirine tot salicylzuur gebeurt vooral in de lever.

Bepaal voor deze hydrolysereactie de invloed van de pH.

Heeft iemand dit ooit al eens moeten doen :P ??

Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen want ik heb absoluut geen idee hoe ik aan deze proef moet beginnen :oops: .

Alvast heel erg bedankt :D !!

Groetjes

Berichten: 677

Re: aspirine

Je kan de snelheid van deze hydrolyse volgen met behulp van spectrofotometrie. Je kan dan verschillende experimenten doen waarbij je de reactiesnelheid volgt bij verschillende pH's, gaand evan zuur tot base. Let wel dat je telkens goed thermostatiseert.

Berichten: 5

Re: aspirine

Hey Jooken,

Erg bedankt voor je reactie, maar ik ben er nog niet volledig uit... :oops:

Moet ik dan buffers maken met verschillende pH's en in die bufferoplossing de hydrolysereactie laten verlopen??

Of kan ik gewoon zuur of base toevoegen en wanneer dan???

Nogmaals erg bedankt... :D

Groetjes

Berichten: 677

Re: aspirine

Uiteraard moet je buffers maken!

Anders kan de pH veranderen tijdens de reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: aspirine

Met buffers tussen 1-2, 4-5- 7-8, 10-11, 13-14 heb je een aardig rijtje. Probeer ook vooraf te redeneren bij welke pH-range je vooral geen reactie zult hebben, en waar je theoretisch een hoge snelheid verwacht :)

Berichten: 5

Re: aspirine

Hoi allemaal,

Nogmaals erg bedankt voor de reacties!!!

Toch heb ik nog een paar vraagjes.

Op school hebben ze gezegd dat we de reactie moesten testen in een zuur, basisch en neutraal milieu.

Voor een basische buffer had ik gedacht aan NH4OH + NH4Cl 0,5 N

Voor een zure buffer had ik gedacht aan CH3COOH + CH3COONa 0,5 N

Voor een neutrale buffer had ik gedaht aan een fosfaatbuffer, maar daar ben ik nog niet echt zeker van.

Nu heb volgende is: moet ik de acetylsalicylzuur rechtstreeks oplossen in de bufferoplossing?? Want ik heb in een werkwijze voor het bepalen van de reactiesnelheidsconstante van de hydrolysereactie van aspirine gelezen dat de acetylsalicylzuur opgelost moet worden in NaOH...

Nu mijn laatste vraagje nog :oops: Ik heb gelezen dat als je de reactie wil stoppen om de concentratie salicylzuur te meten met de spectrofotometer, je HCl moet toevoegen. Is dit ook zo als je met buffers werk??

Sorry voor al mijn lastige vragen :cry: , maar ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen.

Heeeeeeeeeeeel erg bedankt

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: aspirine

Sorry voor het bovenhalen van deze oude toppic maar we hebben een dringende vraag.

Dus bij het bepalen van de reactiesnelheidsconstante bij aspirine is onze wekwijze als volgt:

Eerst een warmwaterbad opzetten van 37°C

Dan doen we 100ml NaOH in ons reactievat en laten deze op temp komen.

We maken een blanco van 1ml NaOH, 1ml 1M HNO3, 1ml 0,02M FeCl3 en 2 druppels 1M azijnzuur in een cuvet.

we voegen dan 0,05g acetylsalicylzuur in de 100ml NaOH oplossing in het reactievat, en we starte de timer.

We nemen dan om een cuvetje uit ons reactievat om bepaalde tijd.

Hierbij voegen we dan nog 1 ml HNO3 + 4druppels azijnzuur en 1ml FeCL3 toe.

We meten bij een absorbantie van 524nm.

Nu wordt ons vertelt dat we een bepaalde buffer moete toevoegen om ons pH constant te houden zodat er geen ander complex wordt gevormd met de Fe3+

Nu is de vraag welke buffer zouden we gebruiken, en is er nog iets fout aan onze werkwijze?

bedankt
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX

Reageer