Stikstofprobleem

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 45

Stikstofprobleem

Over een kleine week heb ik examen Milieukunde in opleiding naar mijn graad van industrieel ingenieur chemie.

In deze komt een volgens mij behoorlijk belangrijk onderdeel over de stikstofcyclus voorbij. hierin worden 5 hoofdprocessen besproken:

-fixatie

-mineralisatie of ammonificatie

-conversie van aminozuren in organisch materiaal tot ammoniak

-nitrificatie & denitrificatie

-ammonox

Als men het geheel van deze processen koppel verkrijgt men dus een cyclus. het fixatie & mineralisatie -proces is me duidelijk. Evenals het Conversieproces.

Het schoentje wringt em eerder bij de nitrificatie & de denitrificatie.

Het komt er op neer dat het NH3 bacterieel omgezet wordt in NO2- wat men nitriet noemt (hier staat dus al een fout in de cursus want in de cursus beschrijft men nitriet als NO2- wat fout is niet?)

vervolgens wordt deze verder omgezet naar NO3- (het nitraat?)

vervolgens stelt zicht volgens de prof hier het probleem van de overbemesting. door toevoegen van extra ammoniak ontstaat hier volgens hem een verschuiving van het evenwicht. ook stelt hij dat het nitraat meer oplosbaar is in water waardoor de bodem 'uitloogbaar' is. wat wordt hier concreet bedoeld met uitloogbaar? als men extra ammoniak toevoegd komt dit toch enkel de plantengroei ten goede door een stijgende nitraatconcentratie ? maat daar zit ik blijkbaar fout. wat is dan de correcte uitleg? hij heeft het over de uitwisselingscapaciteit van kationen die groter zou moeten zijn den deze van anionen, wat gevolgen heeft voor de mogelijke overschotten aan nitraat in het ecosysteem.

het laatste deel is waarschijnlijk iets minder duidelijk uitgelegd in mijn vraagstelling, wat dus te maken heeft met het feit dat ik dit deel niet begrijp.

Kan mij iemand helpen dit probleem van de wereld te helpen?

vriendelijke groet van een student in nood ;)

Berichten: 516

Re: Stikstofprobleem

wat ik weet (ik kan het nog duidelijker opzoeken als je wil, maar ik zit zelf met examens :s)

derivaten van nitrieten worden aanzien als mogelijke kankerverwekkers, en heeft men dus niet zo graag in z'n eten zitten.het heeft ook een antibacteriële werking.

sommige bacteriën (Nitrobacter) zetten nitriet om in nitraat, anderen zetten nitraat weer om in nitriet (en soms verder tot ammonium ofzo)

het pprobleem is dat als ge teveel bemest (en dus nitraatzouten op uwe grond gooit), dant hebben de bacterien die dit naar nitriet omzetten veel eten, en zal dat veel gebeuren. nitriet wordt als giftig aanzien en drinkwatervervuilend. niks dan problemen dus. plus, de planten kunnen (dikwijls) enkkel nitaat opnemen.

nitraat is beter wateroplosbaar, wat de bodem uitloogbaar maakt. dat wil zeggen, dat als het eens goed regent, dan neemt die alle nitraat mee weg (regen loogt de bodem uit = spoelt nitraat weg).

en meer kan ik u zo van buiten ook niet zeggen. (ik hoop al dat ik alles juist en duidelijk heb neergepend... :cry: )

groetjes en succes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Stikstofprobleem

Nitraat is NO3- en nitriet is NO2- (niet NO2- dus).

Ik ben geen echte bodemchemicus, maar ik kan je misschien een eindje op weg helpen:

Grond bevat organische stof. Voor het grootste deel zijn dit humuszuren. Deze kunnen een waterstofion afstaan in ruil voor een ander sterker bindend postief ion.

Calcium bijv. is een ion dat sterk aan de humuszuren bindt. Ook ammonium (NH4+) bindt zich goed aan de humuszuren. Grond kan dus een hoop ammoniak absorberen.

Normaal is er evenwicht tussen ammonium en nitraat in de grond. Als je veel ammonium toevoert, dan werken de nitrificerende bacteriën harder en komt er ook meer nitraat.

Nitraat, zoals de meeste kleine anionen, worden maar nauwelijks gebonden in de grond. Zij lossen op in langsstromend water en gaan met de stroom mee. Zo komt er dus meer nitraat in het water.

Het effect dat grond (in het bijzonder de humuszuren) ionen loslaten in langslopend water, heet uitloging. Door de hogere nitraatconcentratie in de grond is deze dus uitloogbaarder geworden. Meer uitloogbaar dan dat de stikstof als ammonium was blijven zitten.

Berichten: 45

Re: Stikstofprobleem

ok, voor zover ik mee ben tot nu toe begrijp ik nog steeds niet waar hier het feitelijk probleem zich stelt. bij overbemesting zal er dus meer nitraat aanwezig zijn in de bodem en zullen de planten beter groeien?

als dit nitraat in het grondwater terechtkomt zullen elders de planten sneller groeien? conclusie de planten zullen beter groeien?

=> bemesten die handel!

maar er moet ergens een neveneffect zijn dat ik hier zwaar over het hoofd zie hoogst waarschijnlijk :D

kan iemand mij dit euvel helpen verhelpen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Stikstofprobleem

Als er nitraat wordt gevormd, dan spoelt dat zo weg. Daar heb je dus maar weinig aan.

Berichten: 516

Re: Stikstofprobleem

plus, een overmaat aan nitraat in het water zorgt voor vervuiling met nitraat (uiteraard, tot zover het kleuterniveau), maar ook dat er veeeeel nitraat omgezet wordt in nitriet, wat een giftige stof is! het grondwater raakt dus sterk vervuild, met giftige stoffen! Planten kunnen nitriet niet rechtstreeks opnemen, dus de enige manier om het water weer te zuiveren is die nitriet om te zetten naar N2, wat een gas is en dus vervliegt. dit kan helaas door niet al teveel bacteriën gebeuren... dus hoe meer mest ge op het land gooit, hoe meer nitraat, ook hoe meer nitriet, en dus hoe meer grondwatervervuiling.

Daar zit het bemestingsprobleem dus...

Berichten: 45

Re: Stikstofprobleem

ok ok thx voor de verduidelijking boys ;)

(kleine bemerking nitriet kan ook gemakkelijk terug omgezet worden via bacteriele bewerkingen en mits toevoeging van zuurstof naar nitraat)

dikke kus voor ieder die zijn bijdrage leverde ;)

Berichten: 516

Re: Stikstofprobleem

tuurlijk kan dit ook makkelijk gedaan worden door bacteriële interacties, wat zou een wereld zonder bacteriën zijn? maar natuurlijk zit daar een sterk competitief voordeel bij he.

als den boer zijn land volsmijt met nitraatbemesting, is dit ee nwaar paradijs voor bacteriën die dit omzetten naar nitriet. daar kunnen planten niets mee doen, dus den boer smijt nog meer mest op zijn land, nog meer nitrificerende bacteriën, minder nitraat, boer smijt meer mest, enzoverder...

nouja, dit is waarschijnlijk maar de helft van het plaatje, ik ben niet echt een bodemchemicus (vraag dat in september nog eens, als ik mijn herexamen bodemkunde heb gedaan... :P )

Reageer