[scheikunde] 2M zoutzuur + Natriumblokje?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[scheikunde] 2M zoutzuur + Natriumblokje?

Beste lui,

Wij deden laatst een practicum. Wij deden in een platte schaal, een bekerglas en in een lange hoge cilinder 2M zoutzuur (150ml). Hierbij deden bij nog eens 150 ml water. Ook werd er een flinke scheut broomthymolblauw bij gedaan. We hebben deze drie buiten gezet en deden er voorzichtig een natriumblokje bij. De reactie was hevig, het begon te schuimen, het vatte vlam en na enige tijd (vooral bij de bekerglas en hoge cilinder) kwam een soort van explosie.

Ook werd er bij de laaste hoge cilinder na afloop nog meer natriumblokjes bij gegooit, waardoor de kleur veranderde van geel naar blauw (zuur-base reactie?).

Nou is onze vragen of U ons kunt helpen de waarnemingen te verklaren.

Alvast bedankt, Escyll

Berichten: 516

Re: [scheikunde] 2M zoutzuur + Natriumblokje?

uiteraard een zuur-base-reactie. Na reageert met water, als ik hierbij zeg dat er waterstofgas gevormd wordt (dat is hetgeen de vlam geeft), wat is dan de andere stof die gevormd wordt?

als je dat weet, kan je ook eens nadenken waarom er in eerste instantie een zuur werd toegevoegd. maar daar geef ik dan nog wel uitleg over.

Berichten: 121

Re: [scheikunde] 2M zoutzuur + Natriumblokje?

probeer eerst zelf eens de waarnemingen te verklaren.

als je weet welke reacties er verlopen en wat de functie is van broomtymolblauw, moet je al een heel eind komen.

ik geef ff een zet in de goede richting

Info Broomtymolblauw

reactie natrium water

nu moet je er wel uitkomen

Berichten: 20

Re: [scheikunde] 2M zoutzuur + Natriumblokje?

Ten eerste bedankt voor de hulp en de snelle reactie!

We snappen de reactie van Natrium + Water. Dit geeft natriumhydroxide en waterstofgas. Maar wat is nou de functie de 2M zoutzuur die erbij zit.

Waarom de kleur veranderd kunnen ook verklaren dmv binas. Want het is een zuur base reactie, door de ph verandering geeft de indicator een kleurverandering neer.

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] 2M zoutzuur + Natriumblokje?

de NaOH die je hebt reageert met je HCl ;)

Berichten: 516

Re: [scheikunde] 2M zoutzuur + Natriumblokje?

dit is wat ik denk (met nadruk op denk)

jullie gebruikten broomthymolblauw. deze heeft een omslaggebied van pH 6 tot 7.6, daarenboven pKa van 7.1. dus als jullie nu geen zuur hadden toegevoegd, dan heb je gewoon water met een pH 7.0. deze pH zit dus in het kleuromslaggebied van de indicator én op de pKa, het is dus redelijk onzeker welke kleur de indicator gaat aannemen. in het ene waterstaal kan hij geel zijn, in het andere eerder blauw, of zelfs iets ertussen in. het hangt dus sterk af met welke 'onzuiverheden' er nog in het water zitten, en daarbij speelt de keinste onzuiverheid mee.

stel dat die indicator in dat zuivere water nu een blauwe kleur geeft, en jullie doen er Na bij, gaat die dan nog van kleur veranderen? neen, want de indicator geeft al basisch aan. jullie zouden dus helemaal niets merken, behalve het opbruisen en ontbranden, maar geen conclusie over de pH verandering. slechte proefopsteling dus.

door zoutzuur toe te voegen, ben je zeker dat de pH in het zure gebied ligt en de indicator geel geeft, en kunnen jullie, na toevoeging van Na een duidelijke verandering zien!

je zou bijvoorbeeld ook een andere indicator kunnen gebruiken, dan zou je zelfs geen zuur moeten toevoegen. bijvoorbeeld fenolftaleïne, die heeft een omslaggebied van pH 8.2 tot 10.

is het duidelijk? want soms kan ik dingen nogal moeilijk verwoorden... :P

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] 2M zoutzuur + Natriumblokje?

Ik zou maar voorzichtig zijn met natrium in verdund zoutzuur. Dat experiment heb ik ook een keer gedaan, en net die ene keer dat ik het geheel wilde vastleggen in een filmpje kreeg ik dit (afspelen met geluid aan!):

http://www.homescience.net/chem/exps/Na_HCl/Na_HCl.avi

Twee frames uit dit filmpje, met 33 ms tussen de frames:

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan je verzekeren, het was behoorlijk schrikken :lol: .

Berichten: 20

Re: [scheikunde] 2M zoutzuur + Natriumblokje?

Leuk filmpje.. Zo ging het ook bij ons :P

En bedankt voor de reacties..

We zijn al ver opgeschoten, dankzij jullie.. we zetten nu alles op een rijtje en gaan er iets moois van maken.. mochten wij nog vragen hebben dan weten wij jullie weer te vinden.

Bedankt

Reageer