welke legering

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 840

welke legering

ik heb een vraagje.

ik kwam laatst een paperclip in mijn huis tegen en wou kijken waar dit metaal uit bestaat. het metaal was koperkleurig. ik dacht gelijk aan messing dus had ik de paperclip in een 8% KOH oplossing gelegd. Toen ik terug kwam om te kijken naar het resultaat, was tot mijn grote verbazing het metaal gewoon de kleur van aluminium/ijzer. maar dit loste ook niet op wat normaal wel zo zou moeten zijn.

mijn vraag is dus , wat is deze legering en wat is het overblijvende metaal?

Berichten: 387

Re: welke legering

Volgens mij zijn de meeste paperclips gewoon van staal. misschien zat er een laagje (?) over.

Berichten: 448

Re: welke legering

Volgens mij zijn de meeste paperclips gewoon van staal. misschien zat er een laagje (?) over.
Normaal worden paperclips gemaakt van verchroomde staaldraad. Hier zit waarschijnlijk een ander laagje over.

Berichten: 840

Re: welke legering

en wat is dit koperkleurige laagje dan voor stof?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: welke legering

Een oxide?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 840

Re: welke legering

welke oxides lossen er op in kaliloog? 8-)

ja CrO3, maar welke andere 'normale' oxides losses in loog op? (die een koperkleur hebben?)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: welke legering

Misschien toch een laagje koper?

Berichten: 840

Re: welke legering

het koperkleurige laagje is verdwenen nadat ik het laten liggen in kaliloog. en koper lost niet op in kaliloog. en het was geen kunststof.

Re: welke legering

Hiitteverkleuring oxidatie brekingsverkleuring door monolayer??

Berichten: 3.145

Re: welke legering

het koperkleurige laagje is verdwenen nadat ik het laten liggen in kaliloog. en koper lost niet op in kaliloog. en het was geen kunststof.
Metalen kunnen worden bedekt door een zeer dun oxide/hydroxide laagje. Dit laagje is zo dun, dat er allerlei speciale effecten met het licht optreden. Het metaal kan op die manier een bepaalde kleur krijgen, die afhangt van de dikte van het oxidelaagje. Bij sommige metalen wordt bewust door middel van een electrolytisch proces zo'n oxidelaagje aangebracht, om het een mooie kleur te geven. Wat je hier dan ziet is dus niet de kleur van het oxide (dat kan gewoon wit of transparant zijn), maar het gevolg van een effect van zeer dunne lagen (nanometers).

Als je zo'n metaal vervolgens in het juiste zuur of de juiste base legt, dan lost het oxidelaagje op en zie je het metaal weer.

Zelf heb ik een tijdje geleden zo een proefje gedaan met een stukje niobium. Dit metaal leent zich heel goed voor het vormen van zo'n laagje.

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...bium/index.html

Als iemand dit proefje wil doen, het is volstrekt ongevaarlijk, alleen het oplossen van dat oxidelaagje is wat gevaarlijker, omdat daarvoor verdund HF (of NaF+zuur) nodig is.

Berichten: 1.379

Re: welke legering

scientist 1 schreef:
Normaal worden paperclips gemaakt van verchroomde staaldraad. Hier zit waarschijnlijk een ander laagje over.
Ik weet zeker dat paperclips niet van verchroomd staal worden gemaakt. Wel van chroomhoudend staal waardoor het metaal gemakkelijk aan de lucht passiveert.

Er is een verschil tussen legeren ( = mengen met een ander metaal) en het aanbrengen van een beschermende oppervlaktelaag.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 1.379

Re: welke legering

Aanvullend aan wat Woelen schrijft het volgende:

Naast niobium geven ook titanium en tantalium bij het anodisch oxyderen fraaie kleureffecten door interferentie. Maar bij passieve lagen op RVS ( roestvast staal) en Al gebeurt dat niet. Ik schrijf dat toe aan de grote dispersie van de brekingsindex van het oxyde bij de drie eerstgenoemde metalen.



Als we echter gewoon staal ( z.g. koolstofstaal) in een gasvlam verhitten zien we ook aanloopkleurtjes door dispersie. Ik verklaar dat met het andere oxyde op ongelegeerd staal. Dat is ijzeroxyde, terwijl we bij RVS met chroomoxyde te maken hebben.

Onverklaard blijven voor mij de kleureffecten die optreden bij het chromateren van aluminium. De geelgroene kleur zou je kunnen toeschrijven aan interferentie. Maar eventueel ook aan de groene Cr(III) ionen in de oxydelaag. Maar deze oxydelaag lijkt mij eigenlijk te dun voor lichtadsorbtie. Voor mijn gevoel heb je daar een grotere optische weglengte voor nodig.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer