viscositeit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 774

viscositeit

hallo,

wij hebben deze week een viscositeitsmeting gedaan met de hoepler viscosimeter (kogel).

We hebben 1gram polystyreen opgelost in een maatkolf van 100mL en aangelengd met tolueen.

We hebben met een formule de viscositeit berekend; deze bedroeg ongeveer 0,38mPa*s.

We moeten echter de viscositeit weten van zuiver polystyreen, hoe moeten we dit berekenen?

bedankt !

Stanny en Tina

Berichten: 45

Re: viscositeit

Voor zover ik weet is de viscositeit van vloeistoffen in samengestelde vorm een behoorlijk complex gegeven en kan men dit maar heel moeilijk berekenen.

Er bestaan wel diagrammen waar men de viscositeit experimenteel kan bepalen adhb gegevens als Debiet/snelheid in een leiding. SIHI-diagrammen zijn hier behoorlijk bekend voor. in onderstaande link vind je zo een in het pdf bestand op pagina 6.

SIHI pdf bestand

als je verder zoekt op google vind je mss hoe het moet via de exacte samenstelling?

verder is dit niet echt een chemische (fluidomechanica) vraag me dunkt en hoort deze eerder thuis in het school & huiswerk gedeelte van dit forum?

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: viscositeit

Polystyreen is een vaste stof toch?? en vaste stoffen hebben een oneindig hoge viscositeit.

Berichten: 45

Re: viscositeit

polystyreen is een verzamelnaam *poly* slaat op meerdere.

zoals wij het kennen als goedkope kunststof is het wel vast maar er zullen hoogst waarschijnlijk wel vloeibare zijn ook. Dacht ik toch.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: viscositeit

Polystyreen is een polymeer gevormd uit het monomeer styreen. Dat is in weze etheen waar een H is vervangen door een benzeenring.

De poly slaat dus NIET op het zijn van een verzamelnaam!

Wat je kan proberen is het volgende: log ηi = Σ xi * log ηi

Met deze formule kun je, wanneer je de viscositeiten en de molfracties van de stoffen weet waaruit een mengsel bestaat, de viscositeit van dat mengsel schatten. Deze formule kun je uiteraard ook omdraaien ;)

Berichten: 516

Re: viscositeit

polystyreen is een verzamelnaam *poly* slaat op meerdere.
ik zeg alleen maar 8-[

Reageer