[scheikunde] Vormingsenthalpieberekening van TiO

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

[scheikunde] Vormingsenthalpieberekening van TiO

Hoi allemaal.

Ik heb de volgende opgave gevonden die ik graag wil maken. Echter, ik denk dat er een fout in zit.
Bij de vorming van TiO2 uit de elementen komt 90 kJ per mol aan warmte vrij.

Als 8,0 gram TiO2 ontstaat bij verbranding van TiO, komte er 11 kJ aan warmte vrij.

Bereken aan de hand van een energiediagram hoe groot de vormingsenthalpie van TiO is.
Werkt volgens de wet van Hess, volgens mij.

Hv TiO2 = - 90 kJ

elementen = energieniveau 0

Hv TiO2 = - 90 kJ

Ergens daartussen moet dan TiO liggen. Echter, uit de vraag volgt dat 0,1 mol TiO omzetten in 0,1 mol TiO2 11 kJ levert, dus 1 mol levert 110 kJ. Dat is meer dan de 90 die er in totaal vrij dient te komen, dus dan gaat het verhaal niet op.

Mijn vermoeden is dat er een foutje in de vraagstelling is gekropen, maar de waarden lijken nogal mooi overeen te komen met de op internet gevonden waarden, echter moet dan de 110 nog gedeeld worden door 2, waarmee de Hv TiO komt op 90-55=35 kJ. Maar dan snap ik niet waarom.

Hoop dat iemand mij kan helpen.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Vormingsenthalpieberekening van TiO

Heel fundamenteel: wie zegt er dat TiO moet inliggen tussen TiO2 en de elementen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: [scheikunde] Vormingsenthalpieberekening van TiO

De theorie en ik. Plak er 1 O aan en het levert minder energie dan dat je er twee aan plakt. Zeker bij een verbinding die bijna net zo stabiel is.

En uit de vraag volgt het ook. Want ik zal het toch met deze gegevens moeten doen. Dus, heb jij al een idee waarom?

Ik heb toch echt het idee dat het moet zitten in een halvering van de reactiewarmte bij de verbranding van de TiO. Maar waarom????

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Vormingsenthalpieberekening van TiO

Zoals de opgave is gesteld, kost het energie om TiO te maken uit Ti en O2. En er is geen natuurwet die dit verbiedt, en de informatie gegeven in de som is voldoende om tot die conclusie te komen.

Teken het driehoekje maar eens van de drie reacties met hun energie-effecten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: [scheikunde] Vormingsenthalpieberekening van TiO

Aha, daar werd ik mogelijkerwijs wakker. Dus jouw suggestie is dat het 20 kJ kost om TiO te maken uit zijn elementen, aangezien enkel dan een afname van 110 kJ kan plaats vinden voor de overstap naar TiO2.

Dit lijkt een antwoord zoals gevraagd, echter strookt volgens mij in het geheel niet met de werkelijkheid. Want ik heb al eerder de volgende voorbeelden gevonden die dan niet geheel niet stroken met de vraag:
TiO2 TiO

DHA (Ti)   471 471

DHIE (Ti)   8,796   1,969

DHA (O2) 498   249

DHEA (O- ® O2-) 1,278   639

U   -11,915   -4,296

DHf   -872 -968

Accoding to this prediction both TiO2 and TiO are stable with respect to formation from the elements. However, TiO is predicted to be more stable than TiO2.

If we use more sophisticated calculations of the lattice enthalpy, we obtain :

U -12,150 -3,832

DHf -1,107 -504
http://www.chemistry.ohio-state.edu/~woodw...onicbonding.htm

En gezien de vermeende correctheid van de vraag (komt uit een toets van iemand die nogal graag enkel waarheden in toetsen ziet), vermoed ik dat de denkwijze niet geheel correct is.

Maar, ben jij of een ander misschien in staat mijn wantrouwen weg te nemen/te bevestigen?

Tot nu toe al bedankt,

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Vormingsenthalpieberekening van TiO

Ik weet niets over titaanverbindingen. Maar het geciteerde stukje zegt nog iets anders:
TiO is predicted to be more stable than TiO2
Dat strookt niet met die vrijkomende 11kJ

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: [scheikunde] Vormingsenthalpieberekening van TiO

Zie daar mijn probleem. Dus lijkt het mij niet meer dan logisch op dit moment dat de vraagstelling een verzonnen waarde neemt en we dus met de 20 kJ tevreden moeten zijn.

Stel, we hebben nog andere ingevingen, dan vermeld ik die wel hier.

Bedankt,

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer