gc-ms

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 129

gc-ms

we willen een gc-ms aankopen. ze beloven allemaal veel, zowel wat betreft het toestel als de support achteraf. maar maken ze het ook waar, vragen we ons af?

we ontvangen graag reacties van gebruikers van Interscience en Agilent (of JAS), en zeker van wie tussen de twee heeft gekozen.

hoe zit het met de prestaties (gevoeligheid, reproduceerbaarheid, robuustheid, ...)?

welk toestel heeft vaak problemen?

is het onderhoud zelf te doen?

in welke mate (en aan welke prijs) lost de leverancier dit op? welke ondersteuning is er op gebied van applicaties?

andere ervaringen met de firma?

......

Berichten: 873

Re: gc-ms

De keuze is voor een deel ook afhankelijk wat voor een GC-ms je wil, quadropool, of ion trap bv. Waarvoor wil je hem gebruiken, routine of research.

Zelf hebben we twee systemen van Varian, met een ion trap.

Een voor routine onderzoek, een voor research, ontwikkelen van nieuwe methoden.

Zijn erg tevreden over de systemen, support, minder over de ondersteuning mbt appilkaties. Wel in bij de aanschaf is research werk voor ons gedaan, nu is dat veel minder.

Intercience heeft de naam dat ze met applicatie ondersteuning goed zijn en toegewijd. De qualiteit van de systemen ken ik niet echt maar zijn geen slechte.

Van agilent (HP) is bekend dat het goede systemen zijn, support en aplikatie ondersteuning minder.

Onze ervaring met agilent is echter gestoeld op LC-systemen, geen LC-MS.

Mijn gedachtegang? Systemen zijn in de regel goed, een goede support en/of applikatie-ondersteuning zijn vaak heel belangrijk.

succes

Berichten: 1.490

Re: gc-ms

wij hebben een GC-MS van Agilent met quadrapool en hij werkt perfect.

ik heb alle analyses hier nog steeds perfect mee uit kunnen voeren(vooral goede reproduceerbaarheid).

hij wordt hier gebruikt voor heel veel research werk en heeft nog nooit problemen gehad.

eventuele mankementen kun je vaak zelf wel oplossen en anders is de leverancier beried om langs te komen.

succes ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: gc-ms

Agilent (Jas) is prima,

Als je een verkoper wil spreken mail dan even, ik heb wat contacten daar.

Berichten: 62

Re: gc-ms

De GC/MS van Agilent is prima, echter het bedieningsgemak van de software is (naar mijn mening) erg matig. Interscience (appatuur is van thermo) is over het algemeen met zowel GC als software prima te bedienen.

Hoewel de prestaties niet van elkaar onderdoen, zou ik kiezen voor Interscience.

Suc6 met de aanschaf.

Berichten: 278

Re: gc-ms

Interscience (appatuur is van thermo)
Ik heb ook thermo (is Intersience daar tegenwoordig ook van?)apparatuur tot m'n beschikking, is dan wel geen ms, maar de technische ondersteuning van thermo vind ik waardeloos.

Als je telefonisch contact opneemt dan wordt je heel vaak doorverbonden en dan heb je de juiste persoon en die zegt dat je weer een keer terug gebeld word. Als je geluk hebt is dat 3 dagen later.........

Als je een mail stuurt krijg je gewoon geen reactie terug.

Dat is mijn ervaring met Thermo, dus weet waar je aan begint.

Berichten: 47

Re: gc-ms

Wij hebben begin dit jaar een nieuwe GC-MS gekocht. Uiteindelijk is het een Agilent geworden (onze eerste) die we via het RIC hebben gekocht, maar we hebben evengoed enkele Interscience en Varian GC-MS toestellen in ons labo waarvan ik stuk voor stuk zeer tevreden ben. Elk systeem heeft wel zijn sterke en minder sterke kanten. Zo ben ik persoonlijk een liefhebber van de Varian software omwille van het gebruiksgemak. De Interscience en Agilent software zijn dan weer bijzonder krachtig (maar misschien juist daarom voor mij iets minder gemakkelijk in gebruik).

Als je al een zeer concreet idee hebt over de applicatie die je wilt laten lopen kun je misschien een moeilijk staal (lage concentratie in een complexe matrix) bereiden in x aantal identieke deelstalen en verdelen over de verschillende leveranciers die je in overweging wil nemen. Als ze een toestel kunnen verkopen zullen ze wel bereid zij om dit staal te analyseren op hun demotoestellen in hun applicatielab. Je kunt dan zelf de verschillende gevoeligheden en reproduceer-baarheden vergelijken.

Zo hebben wij het recent ook gedaan en dan kom je toch wel tot opmerkelijke bevindingen.

Wat de service betreft kan ik alleen maar vol lof spreken over alle drie de merken die we nu in het lab hebben. Ik krijg altijd correcte en snelle service zowel van Varian als van Interscience als van Agilent (België weliswaar, maar ik zie dat je van Genk bent)

Berichten: 5

Re: gc-ms

Ik heb gewerkt met Agilent, Varian, Thermo en Shimadzu.

Persoonlijk vind ik de software en onderhouds snelheid mogelijkheden van Shimadzu toch het beste.

Het is veel meer op gevoel van gebruik gemaakt.

Het systeem is een quadropole en de QP-2010 is erg goed, zeker met 2 turbo pompen.

De bron heb je zo vervangen net als de filaments.

Schoonmaken is door het deurtje op de MS erg gemakkelijk.

Zeker als je een GC systeem uitrust met een OPTIC (large volume injection, DMI, TD, LC x GC,).

De applicatie ondersteuning is geweldig.

Berichten: 129

Re: gc-ms

Uiteindelijk hebben we beslist het toestel bij Interscience te kopen, onder andere doordat ze de beste garantie op ondersteuning geven en een samenwerking met ons wilden.

zie www.interscience.be

Het toestel is deze week geleverd, we zijn nu bezig met de opleiding.

Iedereen bedankt voor de tips en suggesties

Berichten: 47

Re: gc-ms

Doe de groeten aan Dirk Claus of Wim Liekens.

Ja ik weet het, een nutteloze bijdrage ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: gc-ms

Binnenkort ga ik bij Bruker in Delft kijken.

Wij hebben al aardig wat GCMS´sen staan in het lab, maar als innoverend medewerkster zoek ik steeds naar nieuwe toepassingen en ik was onder de indruk van wat ik op hun site vond.

Reageer