verbrandingsenthalpie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

verbrandingsenthalpie

Beste,

Ik heb heel wat moeilijkheden met thermochemie.. ik wordt telkens verward.

Mijn eerst vraag luidt: Hoe kan men exact bepalen wat de verbrandingsenthalpie van een reactie is (als het niet in de tabel staat)?

Ten tweede ik heb hier 2 reacties:

2NO + 1/2 O2 --> N2 O3

en

SO2 + 1/2 O2 --> SO3

Waarom wordt er bij de berekening van de verbrandingsenthalpie van de eerste reactie wel rekening gehouden met de 1/2 voor de O en bij de tweede reactie niet?

alvast bedankt!

Berichten: 516

Re: verbrandingsenthalpie

emtim schreef: ik wordt telkens verward.
ik merk het dat je verward bent, je zet -dt waar het niet hoort enzo :P

nou van verbrandingswarmte kan ik je niets zeggen. maar wel dat er bij de twee reactievergelijkingen wel rekening gehouden wordt met die 1/2 O2. tel maar eens alle O-atomen op langs de linkerkant van een vergelijking, en dan aan de rechterkant. deze zijn beiden gelijk, zoals het hoort! Er wordt dus wel rekening mee gehouden!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verbrandingsenthalpie

emtim schreef: Beste,

Ik heb heel wat moeilijkheden met thermochemie.. ik wordt telkens verward.

Mijn eerst vraag luidt: Hoe kan men exact bepalen wat de verbrandingsenthalpie van een reactie is (als het niet in de tabel staat)?

Ten tweede ik heb hier 2 reacties:

2NO + 1/2 O2 --> N2 O3

en

SO2 + 1/2 O2 --> SO3

Waarom wordt er bij de berekening van de verbrandingsenthalpie van de eerste reactie wel rekening gehouden met de 1/2 voor de O en bij de tweede reactie niet?

alvast bedankt!
Ik snap wat je bedoelt, je doelt op de 2 NO ipv 1/2 N2O3

Hier wordt in beide gevallen uitgegaan van 1 mol product, dus niet met 1 mol van 1 der beginstoffen. Dat dat voor sulfiet toevallig zo uitkomt... :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: verbrandingsenthalpie

Waarschijnlijk heb je een tabel met vormingsenthalpie?

Als je een reactie hebt tussen niet-elementen waarbij niet-elementen worden gevormd kun je toch de reactie-enthalpie uitrekenen als je val alle betrokken stoffen de vormingsenthalpie hebt. Je moet er dan een driehoek van 3 reacties van maken, waarbij de derde hoek alle elementen los heeft. Je kent dan 2 van de drie enthalpieen, en kunt daaruit de derde afleiden.

Reageer