[scheikunde] redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] redoxreacties

hallo,

In mijn cursus staat de de redox afhankelijk is van drie zaken

1) aard van de metalen of zuren

2) de zuurtegraad

3) de concentratie van de stof

het eerste punt lijkt me zeer logisch..., maar de twee laatste begrijp ik niet goed. Is het zo dat wanneer men de redoxreactie uitvoert in een zuur milieu het beter verloopt als in een base-milieu? En wat heeft de concentratie ermee te maken???

ik hoop dat iemand mij ermee kan helpen... want ik heb er binnekort examen van :(

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] redoxreacties

De derde is eenvoudig. Bij hogere concentratie zijn er meer moleculen/ionen die met elkaar kunnen reageren per volume-eenheid. Grotere kans dat ze elkaar tegenkomen, dus snellere reactie.

De tweede vraag kun je alleen beantwoorden als je iets meer weet van een specifieke redoxreactie. Veel redoxreacties in waterige oplossing consumeren zuur of base, sommige zijn wat dat betreft helemaal neutraal.

Een voorbeeldje: Jodaat reageert met jodide tot jood. Deze redoxreactie verloopt als volgt:

IO3- + 5I- + 6H+ ---> 3I2 + 3H2O

Er is dus behalve oxidator (jodaat) en reductor (jodide) ook nog zuur nodig voor deze reactie. Deze reactie verloopt dus sneller in zuur milieu.

Zo zijn er ook redoxreacties, die hydroxide ionen verbruiken. Die verlopen dus sneller in basisch milieu.

Tenslotte zijn er ook redoxreacties die geen zuur of base gebruiken (bijv. chloor + bromide --> broom + chloride). Bij dit soort reacties maakt de pH niet uit.

Berichten: 264

Re: [scheikunde] redoxreacties

Met de Nernst vergelijking kan je ook de verandering in potentiaal van een redox in functie van de zuurtegraad [H+] berekenen.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] redoxreacties

Jana, je hebt helemaal gelijk, maar voor chemlevel 3 zou ik het maar gewoon kwalitatief houden. Simpelweg, als er voor een bepaalde reactie iets nodig is, dan verloopt die reactie des te beter als datgene wat nodig is rijkelijker voor handen is.

Berichten: 448

Re: [scheikunde] redoxreacties

De concentratie kan van groot belang zijn.

Stel je neemt een beker met een CuSO4-opl en stopt er een koperstaaf in. Klassiek voorbeeld is dit dan te verbinden met een beker met hierin ZnSO4-opl en een zinkstaaf. Maar als je nu eens 2 bekers verbind met in beiden een koperstaaf en een CuSO4-opl. Als beide concentraties even groot zijn gebeurt er niets. Doch als er een concentratieverschil is dan zal in de ene beker oxidatie optreden en in de andere reductie. Dit noemen we een concentratiecel.
Jana, je hebt helemaal gelijk, maar voor chemlevel 3 zou ik het maar gewoon kwalitatief houden. Simpelweg, als er voor een bepaalde reactie iets nodig is, dan verloopt die reactie des te beter als datgene wat nodig is rijkelijker voor handen is.
In het middelbaar leer je (wij toch) de Nernst vergelijking. En uiteraard zal een hogere concentratie aanleiding geven voor een hogere snelheid. Maar dan kom je op het terrein van de kinematica en dat is niet specifiek voor redox reacties. De concentratiecel is een voorbeeld van hoe de concentratie een redox reactie beïnvloed op een mannier die alleen bij redox reacties het geval is.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] redoxreacties

Is het ook in Nederland zo dat de vergelijking van Nernst wordt geleerd in het middelbaar onderwijs? Ik kan me niet herinneren dat ik deze leerde op het VWO, ik ben deze pas later tegengekomen. Maar ik moet wel zeggen dat het voor mij al weer 23 jaar is geleden dat ik VWO examen deed.

Berichten: 89

Re: [scheikunde] redoxreacties

Vroeger wel, Da's tegenwoordig geschrapt uit het examenprogramma. We kletsen dus een beetje kwantitatief in de ruimte als het gaat om concentraties.

Berichten: 497

Re: [scheikunde] redoxreacties

Nernstvergelijkingen heb ik al een tijdje geleden gehad.

Ik zit in de 5e klas van het middelbaar onderwijs (VWO).

Berichten: 516

Re: [scheikunde] redoxreacties

Nernst, eerste jaar unif en tweede jaar de hele uitleg ervan.

Nouja, misschien ben ik geen referentie, ik heb altijd economie-wiskunde gedaan in het middelbaar...

Reageer