[scheikunde] De correcte naam voor de formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] De correcte naam voor de formule

Het is waarschijnlijk een domme vraag, en heel simpel, maar ik geraak er toch niet aan uit! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen...

Ik moet correcte naam geven voor de formule:

H2S: DIwaterstofsulfide

HgI2: Kwikjodide

PbCl2: loodDIchloride

Bij HgI2 van kwikjodide : I is toch een niet metaal? waarom is het niet kwikDIjodide (zoals bij loodDIchloride)! Ik geraak er niet echt meer aan uit wanneer je er nu wel je grieks telwoord moet bijschrijven en wanneer niet...

Kan iemand me helpen(dringend?)

Dank u

Stephanie

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] De correcte naam voor de formule

Het is wel degelijk kwikdijodide...

Edit: overigens welkom op dit mooie forum ! :)

Edit2: we hebben de mogelijkheid van sub- en superscript. Wil je deze gebruiken? Dat bevordert de leesbaarheid... ;)

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'> [-X

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] De correcte naam voor de formule

acros geeft: Mercury(II) iodide (oftewel Kwik(II)jodide)

Berichten: 264

Re: [scheikunde] De correcte naam voor de formule

Ik geraak er niet echt meer aan uit wanneer je er nu wel je grieks telwoord moet bijschrijven en wanneer niet...


Je moet een grieks telwoord schrijven als er verwarring mogelijk is. Bij transitiemetalen die meerdere oxidatietrappen kunnen aannemen bijvoorbeeld.

Als er maar 1 stof kan gevormd worden met de twee atomen, is het niet nodig om een telwoord te schrijven, zelfs al zijn er bijvoorbeeld twee zuurstoffen.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] De correcte naam voor de formule

Dus het is KwikDIjodide? dat is dan een fout van mijn leerkracht ;)

Bedankt allemaal voor de reacties

groetjes

Stephanie

Berichten: 126

Re: [scheikunde] De correcte naam voor de formule

Dus het is KwikDIjodide?
Nog niet helemaal zeker precies, ik zal het nog eens kort verwoorden met enkele voorbeelden.

1.Aluminium: Al(OH)3 Aluminiumhydroxide

Je moet niet Aluminiumtrihydroxide of Aluminium(+III)hydroxide zeggen omdat Aluminium maar 1 oxidatietrap heeft(+III). Laten zul je leren dat wanneer je slechts 1 oxidatietrap hebt je direct de formule moet kunnen geven.

2.Fe(OH)2 ijzerdihydroxide of ijzer(+II)hydroxide

Omdat ijzer 2 oxidatietrappen heeft (+II en +III) moet je ofwel de romeinse cijfers gebruiken ofwel een voorzetsel zoals di,tri...

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] De correcte naam voor de formule

kwik heeft meerdere oxidatietoestanden ...

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] De correcte naam voor de formule

Dus, het wordt kwik(II) jodide.

Reageer