[scheikunde] Redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Redoxreacties

Hallo,

Sorry dat ik nog een vraag stel, maar ik heb maandag examen chemie en ik snap dit hoofdstuk niet zo goed... Ik heb problemen met redoxreacties, het is heel onduidelijk uitgelegd in mijn cursus! Kan iemand me hierbij helpen? Ik heb enkele oefeningen als voorbeeld, maar hier heb ik toch ook vragen bij...

oefeningen

1. Brengen op een horlogeglas een koperen munststuk en giet hierop geconcentreerd kwik(II)nitraat-oplossing. keer het geldstuk om en spoel na enkele minuten het geldstuk af met een vod.

Verwachte redoxreactie: Cu + Hg(NO3)2 --> Cu(NO3)2 + Hg

2. wat gebeurd wanneer men een tinnen kannetje in een lood(II) sulfaat oplossing brengt?

verwachte redoxreactie: Sn + Pb2+ --> Pb + Sn2+

Waarom spreekt men van de eerste oefening van Hg(NO3)2 en in de 2e oefening alleen van Pb en niet van Pb(So4)2 ?

Groetjes

Stephanie

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] Redoxreacties

je mag die nitraten weglaten in je eerste voorbeeld, ze hebben niets te doen bij de redoxreactie

Berichten: 264

Re: [scheikunde] Redoxreacties

je moet alleen kijken welke elementen er veranderen van oxidatietrap, dat zijn er meestal 2.

Berichten: 516

Re: [scheikunde] Redoxreacties

of in de tweede stap de sulfaten erbij schrijven, dan krijg je ook hetzelfde. ze spelen gewoon niet mee in de redoxreactie omdat ze niet van oxidatiegetal veranderen, en daarom mogen ze weggelaten worden. Maar misschien hadden ze het inderdaad beter éénduidig in jouw cursus geschreven...

Veel succes maandag ;)

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Redoxreacties

wat gebeurd wanneer men een tinnen kannetje in een lood(II) sulfaat oplossing brengt?
Is dit niet een strikvraag? Lood(II)sulfaat is absoluut onoplosbaar in water en bovenstaande reactie zal niet verlopen, zelfs al zou lood veel edeler zijn dan tin.

Reageer