glucose test

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

glucose test

Hey,

Stel dat je een stick wil ontwikkelen om via speeksel te bepalen of je diabetes hebt, dan moet je een mengsel van enzymen aanbrengen op die stick. Hoe kan je deze stick heel snel laten drogen?

Ik denk dat het dus zeker is uitgesloten om te verwarmen aangezien uw enzymen dan zullen denatureren en niet meer werkzaam zijn.

Hoe kan je dit dan wel doen zonder dat je enzymen denatureren? En wat ik me afvroeg (misschien dom, maarja...) zijn die enzymen wel werkzaam als ze droog zijn?? M.a.w. verliezen ze hun activiteit niet bij het drogen?

Ik heb al gezocht op het internet, maar ik vind geen enkele productiewijze van zo'n gelijkaardige stick.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Re: glucose test

De meeste eiwitten dus ook enzymen kun je drogen zonder dat ze hun aktiviteit verliezen. Een veel gebruikt proces is vriesdrogen.

Berichten: 774

Re: glucose test

ja, enzymen kan je gelyofiliseerd kopen, deze moet je dan in fysiologisch water oplossen, als ik me niet vergis :)

Berichten: 740

Re: glucose test

Enzymen moeten wel opgelost zijn om hun activiteit te kunnen uitoefenen.

Een stick lijkt mij daarom niet z'n goed idee...

Berichten: 21

Re: glucose test

Hey,

maar het staat zo in de opdracht: het moet een stick zijn.

Het enzym zal toch worden opgelost in het speeksel, dus kan het toch wel zijn activiteit weer uitvoeren dan?

Er bestaan namelijk al zo'n sticks (clinistix --> voor urine glucosetest), maar ik vond de productiewijze er niet van.

maar vriesdrogen klinkt me wel logisch! Bedankt!

Berichten: 2.399

Re: glucose test

Waarom moet die stick snel drogen? Ik denk dat ze bedoelen dat de stick zelf een indicator is, dus dat er antibodies gecoat worden op de stick. Als je dan een kleur reactie of iets dergelijks krijgt kun je zien of je positief of negatief bent. Het maakt daarna niet meer uit of je enzym nog werkzaam is of niet.

Berichten: 21

Re: glucose test

Hey Napoleon 1981,

Het is een glucosetest op basis van enzymen (bv glucose oxidase, peroxidase,...) voor enzymatische bepaling van glucosegehalte.

Het moet snel drogen om de productie op te drijven. Dus laten drogen aan de lucht is geen goed antwoord :)

We moeten dit niet zelf uitvoeren, het is een voorbeeld van een examenvraag. We moeten ze dus enkel theoretisch kunnen beantwoorden.

Re: glucose test

apothekeresje schreef:Het moet snel drogen om de productie op te drijven.  Dus laten drogen aan de lucht is geen goed antwoord :)
De enzymen en het substraat bevinden zich op een poreus en dun dragermateriaal en de simpelste manier zal zijn de de drager te verzadigen met de oplossing en vervolgens al dan niet geforceerd met lucht te drogen.

Vriesdrogen biedt hier geen voordelen, het duurt langer (meer handelingen geen continue proces) en voor stabilisatie heeft geen zin aangezien de sticks bij kamertemperatuur of in de koelkast bewaard worden.

Reageer