cool-on-column injectie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

cool-on-column injectie

Ik snap het principe van de cool-on-column injectie niet helemaal. De monstermoleculen worden koud in de kolom geïnjecteerd. maar zijn deze dan al in de gasfase of nog in de vloeistoffase? En wat gebeurt er verder? de monstermoleculen moeten dan toch op een hogere temperatuur gebracht worden?

Berichten: 28

Re: cool-on-column injectie

Ik snap het principe van de cool-on-column injectie niet helemaal. De monstermoleculen worden koud in de kolom geïnjecteerd. maar zijn deze dan al in de gasfase of nog in de vloeistoffase? En wat gebeurt er verder? de monstermoleculen moeten dan toch op een hogere temperatuur gebracht worden?
als ik het goed heb is dit om discriminatie tegen te gaan , dwz zorgen dat de vluchtigste componenten niet verdampen en dus minder zichtbaar zijn als piek ze gaan door een liner die verwarmt is de injectie zelf is vloeistof een koud

Berichten: 2.399

Re: cool-on-column injectie

Ja ze zitten nog in de vloeistoffase. Het blijft zich focussen tot al het oplosmiddel is verdampt.

Berichten: 10

Re: cool-on-column injectie

maar is het dan niet slecht voor de kolom als daar een vloeistof in geïnjecteerd wordt?

Berichten: 2.399

Re: cool-on-column injectie

Daarom zit er een retentiongap voor de kolom waar de vloeistof zich verzamelt, verdampt en dan pas de kolom in gaat.

Berichten: 516

Re: cool-on-column injectie

ja, je spuit je vloeibare monster in, dat vormt in het begin van je kolom een solventprop, waardoor de kolomopenheid daalt, en er zich dus een herconcentratie van het monster voordoet. dan zorgt het draaggas dat alles naar de kolom gaat, waar het eerst verwarmd wordt en dan naar de echte kolom gaat.

Reageer