kloppen deze reacties?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 232

kloppen deze reacties?

Hallo,

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om de reacties die ik op mijn website gezet heb kloppen aub.

Hier vind je de URL : http://www.freewebs.com/steven_scheers/index.htm

Moest er een niet kloppen dan zeg je het maar he.

Bedankt op voorhand

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kloppen deze reacties?

Bij de waterstofadditie is een van de stereochemische aanduidingen niet nodig :)

Berichten: 232

Re: kloppen deze reacties?

Bij de waterstofadditie is een van de stereochemische aanduidingen niet nodig :)
is dat zo omdat er op beide C's reeds een H atoom staat?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kloppen deze reacties?

Nee, omdat op de rechter C al een H zit. 2 dezelfde groepen = geen chiraal centrum en dus geen stereochemie OP DAT PUNT. Over die andere H zeg ik dus niets. :)

Berichten: 232

Re: kloppen deze reacties?

Ik had nog een bijkomende vraag:

In mijn cursus wordt gevraagd om al deze reacties toe te passen op 4-methyl-2-penteen.

In deze molecule staan op beide C's van de dubbele binding 1 H atoom. Dus ik kan de markovnikov regel niet gebruiken om HBr te adderen. Daarom denk ik hetvolgende, langs de ene kant van de dubbele binding staat een CH3 groep, langs de andere kant van de dubbele binding staat een CHCH3-CH3 groep. Deze heeft volgens mij een groter effect op de elektrondensiteit van de dubbele binding dan de CH3 groep. Als er HBr geaddeerd wordt, denk ik dan ook dat het H atoom langs de kant van de CH3 groep wordt geaddeerd en het Br atoom komt langs de kant van de CHCH3-CH3 groep.

Klopt deze redenering?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: kloppen deze reacties?

Bij 4-methyl-2-penteen krijg je een mengsel van de twee producten. Volgens jouw redenering krijg je misschien een kleine overmaat van de ene isomeer, maar het productmengsel zal naar mijn idee nagenoeg een 1:1 verhouding hebben

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kloppen deze reacties?

DrQuico, bij welke temperatuur? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: kloppen deze reacties?

DrQuico, bij welke temperatuur? ;)
?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kloppen deze reacties?

ik doelde op kinetisch danwel thermodynamisch stabiel product

Berichten: 232

Re: kloppen deze reacties?

Ik heb de reacties op 4-methyl-2-penteen uitgevoerd.

Je kan ze op mijn website vinden (URL zie boven).

Laat maar weten of ze correct zijn of niet he

Reageer