[scheikunde] Citroenzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Citroenzuur

Ik ben op het moment met mijn scheikundePO bezig. We wilden graag weten of de pH van citroensap uit een citroen hetzelfde is als uit een flesje.

We dachten dat dit mogelijk was dmv titratie, nog nietwetende dat het een driewaardig zuur was. We hebben de concentraties van beide sappen berekend (0,2857 M en 0,2867 M)

Dan zouden we nu de Kz van citroenzuur nodig moeten hebben, maar citroenzuur is een driewaardig zuur. We weten niet zeker welke Kz te nemen.

Kz = 10^(-pKz)

10^(-6.40) = 3,98 e-7

10^(-4.76) = 1,74 e-5

10^(-3.13) = 7,41 e-4

Zelf denk ik dat we "Kz = 7,41 e-4" moeten nemen omdat het pure citroensap is en dus waarschijnlijk ook de zuurste van allen is. Is er toevallig iemand die dit zeker weet of weet welke we wel moeten nemen en waarom?

- Koentjuh

Berichten: 364

Re: [scheikunde] Citroenzuur

De eerste pH-sprong zal door de zuurste waterstof zijn. Deze van 7.41*10-4 dus. Als je een driewaardig zuur volledig titreert met 3 equivalenten dan zul je normaal 3 pH-sprongen waarnemen (vaak zieje enkel maar de eerste 2 door de lage pKz van het derde proton.) Maar bij die eerste sprong hoort dus de hoogste pKz-waarde(-3.13), bij de tweede, de tweede hoogste pKz-waarde (4.76).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Citroenzuur

Maakt in feite geen zak uit. In dit geval liggen de Ka waarden ver genoeg uit elkaar om te zeggen dat als ik 1 mol citroenzuur bij 1 mol NaOH dump, er van elk molecuul citroenzuur precies 1 zure groep is gedeprotoneerd.

Reageer