nieuw wereldrecord!

Moderator: Rhiannon

Berichten: 1.490

nieuw wereldrecord!

Litouwer houdt ruim een kwartier zijn adem in

(Novum/AP) - Een broer en zus uit Litouwen hebben het wereldrecord 'je adem onder water inhouden' verbroken, zeggen de organisatoren van de recordpoging.

Arvydas en Diana Gaiciunas werden zaterdag op de bodem van een zwemband vastgeketend in het Litouwse kuuroord Drusininkai. Diana bleef 11 minuten en 7 seconden onder water en haar broer Arvydas zelfs 15 minuten en 58 seconden. Volgens de organisatoren is dat ruim voldoende om het oude record te verbreken, dat uit 1959 stamt en op naam van de Canadees Robert Foster staat. Voorafgaand aan de recordpoging ademden de broer en zus, leden van een bekende circusfamilie, veertig seconden lang pure zuurstof in.

Diana en Arvydas hadden al een ander wereldrecord op hun naam staan. In 2005 brachten ze bijna drie dagen door in een enorm blok ijs.

Berichten: 774

Re: nieuw wereldrecord!

ja ik heb er van gehoord... uitermate extreem...

bijna 16minuten, waarschijnlijk zijn het zo van die mensen die mediteren en hun hartslag kunnen herleiden naar enkele kloppen per minuut, maar toch ik blijf het bizar vinden... :lol:

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: nieuw wereldrecord!

Vertel mij de connectie met chemie eens?

Berichten: 1.490

Re: nieuw wereldrecord!

veertig seconden lang pure zuurstof in.

Berichten: 364

Re: nieuw wereldrecord!

Vertel mij de connectie met chemie eens?
dit is toch een actualiteitsforum, juist bedoeld om niet enkel over chemie te praten?

Berichten: 1.490

Re: nieuw wereldrecord!

Jorim heeft wel gelijk (zie ondertitel van forum)
Actualiteit

De chemische achtergronden van het nieuws


maar toch...zou je als je 40 seconden lang pure zuurstof inademt echt zo veel langer zonder te ademen kunnen

Berichten: 677

Re: nieuw wereldrecord!

Dat heeft ook (en vooral te maken) met hyperventileren: de prikkel tot ademhalen komt van de partiële druk van CO2 in de longen.

Om lang je adem in te houden moet je dus:

1) zo weinig mogelijk CO2 in je longen hebben, zodat de ademhalingprikkel wordt uitgesteld, dus hyperventileren: diep en snel uitademen

2) zo veel mogelijk O2 in je longen hebben, zodat je voldoende voorraad hebt om je weefsels en vooral je hersenen een tijdje van O2 te voorzien.

In elk geval een zeer knappe prestatie!

Berichten: 3.145

Re: nieuw wereldrecord!

Knap, maar of het zo gezond is 8-[ ? Het zal vast niet bij die ene keer zijn gebleven. Al die talloze keren oefenen, wat zou dat doen met het lichaam? Zelf heb ik altijd wel mijn bedenkingen bij dit soort extreme recordpogingen.

Berichten: 1.490

Re: nieuw wereldrecord!

dus niks voor jou woelen??

ik zou het zoiezo ook niet willen proberen :P

Berichten: 2.337

Re: nieuw wereldrecord!

Ik was al blij met mijn 45 seconden. :D

Ik moet ook niet veel hebben van extreme recordpogingen. Wat hebben we er aan? niks buiten wat sensatie.

Berichten: 516

Re: nieuw wereldrecord!

kan dat wel? pure zuustof inademen? is dat dan ook niet toxisisch voor de longen? er stond mij daar toch iets van voor. Daarom dat ze in ziekenhuizen ofzo ook nooit pure zuurstof toedienen maar altijd een mengsel met stikstofgas, zoals wij het gewoonlijk ook inademen...

Berichten: 1.490

Re: nieuw wereldrecord!

blijkbaar kan het wel :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: nieuw wereldrecord!

Ik kan dat 10 jaar volhouden, alleen is het begin nogal lastig :oops:

Berichten: 1.490

Re: nieuw wereldrecord!

op den duurr hoef je neit meer he :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: nieuw wereldrecord!

Volgens mij is het inderdaad niet gezond om te lang 100% O2 te ademen. Het wordt wel gebruikt als therapie om bijvoorbeeld mensen die CO hebben ingeademd te redden, door de hoge concentratie kan toch een deel van het CO uit je bloed worden gehaald.

linkje
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer