wat doet deze verbinding van 2 zuren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

wat doet deze verbinding van 2 zuren

Laatst een product gekocht genaamd Topgun, waarop stond dat het nonaanzuur en decaanzuur bevat. Nu ben ik wel zo nieuwsgierig en achterdochtig om mij af te vragen is het wel 100% biologisch en wat doet dit met de bodem? [!]

Wie kan mij van antwoord voorzien?

Alvast bedankt

Groeten James Afbeelding

Berichten: 126

Re: wat doet deze verbinding van 2 zuren

Nonaanzuur of pelargoonzuur CH3(CH2)7CO2H

Decaanzuur of caprinezuur CH3(CH2)8CO2H

Dit zijn allebij carbonzuren, met als functionele groep

R

|

C=O (COOH)

|

OH

1.Gezien het gebrek aan gegevens over het milieugedrag van TopGun en de verwachting van de mate van afspoeling en besmetting

van het oppervlaktewater, komt TopGun (vooralsnog) niet tegemoet aan de vraag naar milieuvriendelijke methoden voor de

bestrijding van onkruid op bestrating.

2.En ergens anders zeggen ze dan dat het 100% afbreekbaar is en geen residu achterlaat en onschadelijk is voor de mens en dieren.(typisch bij zulke producten, de ene beweren dit, de andere dat)

3.Ik moest eens van mijn vader onderzoeken of een product tegen slakken schadelijk was voor het milieu of voor dieren.(hij zou de natuur nooit schade willen aandoen)Maar meestal als de verkoper zegt dat het een biologisch product dan gaan ze hier zeker niet over liegen. Je merkt al snel of je een biologisch of chemisch middel tegen bepaalde dingen in je hand hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wat doet deze verbinding van 2 zuren

Elk middel is in wezen chemisch: en ik vind je vader op dit punt hypocriet; een product tegen slakken schadelijk was voor het milieu of voor dieren <== zijn slakken geen dieren? ;)

Berichten: 126

Re: wat doet deze verbinding van 2 zuren

Mjah, daarin moet ik je inderdaad volledig gelijk geven ! Maar hij bedoelde met dieren bv. onze hond in dat specifieke geval

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wat doet deze verbinding van 2 zuren

Mja je kunt de verwerking het beste vergelijken met die van een verzadigd vetzuur; alleen ietsje korter.

Berichten: 516

Re: wat doet deze verbinding van 2 zuren

ik heb het even opgezocht:

nonaanzuur:

waterverontreinigingsklasse 1: licht verontreinigend

Zwak waterverontreinigend (Oppervlaktewater)

Grondwaterverontreinigend

Weinig schadelijk voor vissen (LC50(96u) 100/1000 mg/l)

pH-verschuiving

Onvoldoende gegevens over ecotoxiciteit

Literatuur vermeldt: matig bioaccumuleerbaar

Literatuur vermeldt: gemakkelijk afbreekbaar in water

Niet in riool of milieu lozen

Bijtende stof die brandwonden veroorzaakt

zolang het niet verdampt/verbrand wordt, geen luchtverontreiniging

R-zinnen 34 : Veroorzaakt brandwonden

S-zinnen (01/02) : (Achter slot en buiten bereik van kinderen bewaren)

26 : Bij aanraking met de ogen onmiddellijk met overvloedig water afspoelen en deskundig medisch advies inwinnen

28 : Na aanraking met de huid onmiddellijk wassen met een grote hoeveelheid water en zeep

36/37/39 : Draag geschikte beschermende kleding, handschoenen en een beschermingsmiddel voor de ogen/voor het gezicht

45 : In geval van ongeval of indien men zich onwel voelt, onmiddellijk een arts raadplegen (indien mogelijk hem dit etiket tonen)

decaanzuur

R-zinnen 36/37/38 : Irriterend voor de ogen, de ademhalingswegen ende huid

S-zinnen (02) : (Buiten bereik van kinderen bewaren)

22 : Stof niet inademen

26 : Bij aanraking met de ogen onmiddellijk met overvloedig water afspoelen en deskundig medisch advies inwinnen

37/39 : Draag geschikte handschoenen en een beschermingsmiddel voor de ogen/voor het gezicht

46 : In geval van inslikken onmiddellijk een arts raadplegen en verpakking of etiket tonen

64 : Bij inslikken, mond met water spoelen (alleen als de persoon bij bewustzijn is)

Opmerkingen WATER verontreinigingsklasse 1

Zwak waterverontreinigend (Oppervlaktewater)

Schadelijk voor vissen

Schadelijk voor waterorganismen

Weinig of niet bioaccumuleerbaar

Niet gemakkelijk biologisch afbreekbaar in water

dus ik kan je verzekeren, het zijn geen aangename stofjes. het eerste is echter wel makkelijk biologisch afbreekbaar, het tweede al veel moeilijker.

(sorry voor de onduidelijke indeling, maar dit is ge-copy-paste, ik ga niet alles overtypen he...) 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wat doet deze verbinding van 2 zuren

Even relativeren.

Lange vetzuren worden in het lichaam afgebroken door er steeds stukjes van 2 koolstofatomen af te breken. De even vetzuren zijn daardoor normaal gesproken vergelijkbaar in toxiciteit met azijn (ook niet fijn in zuivere vorm, maar verdund een prima toevoeging aan menige maaltijd).

Oneven vetzuren kunnen vervelender zijn, maar ik heb geen idee hoe.

Berichten: 516

Re: wat doet deze verbinding van 2 zuren

ja, ik had het wel over de zuivere stof. In Topgun zullen die wel meerdere malen verdund zijn.

ik weet alleen dat even vetzuren van plantaardige oorsprong zijn en oneven van dierlijke... maar hoe of waarom daar een verschil in vervelendheid inzit niet

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wat doet deze verbinding van 2 zuren

ik weet alleen dat even vetzuren van plantaardige oorsprong zijn en oneven van dierlijke... maar hoe of waarom daar een verschil in vervelendheid inzit niet
Verschil tussen plantaardig en dierlijk zit hem niet in het aantal C atomen, maar in de onverzadigdheden.

Berichten: 516

Re: wat doet deze verbinding van 2 zuren

rwwh schreef:

Verschil tussen plantaardig en dierlijk zit hem niet in het aantal C atomen, maar in de onverzadigdheden.
deels wel, want planten kunnen geen vetzuren aanmaken met een oneven aantal C, omdat zij gebruik maken van een C2-eenheid om in te bouwen bij de aanmaak van vetzuren.

ik zeg "deels" omdat ik niet zeker ben dat alle dierlijke vetzuren dan oneven aantal C bevatten. Van 1 ding ben ik zeker (anders maken ze ons op de unif leugens wijs), een plantaardig vetzuur heeft altijd een even aantal C.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wat doet deze verbinding van 2 zuren

Dierlijke vetzuren zijn ook even.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: wat doet deze verbinding van 2 zuren

Oneven vetzuren kunnen vervelender zijn, maar ik heb geen idee hoe.
Bij de afbraak van oneven vetzuren houd je uiteindelijk in plaats van azijnzuur/aceetaldehyde (wat bij de even het geval is) mierenzuur/formaldehyde over. Dat formaldehyde is niet zo goed voor je.

Berichten: 516

Re: wat doet deze verbinding van 2 zuren

Dierlijke vetzuren zijn ook even.
even en oneven om precies te zijn dus...

dat weet ik dan ook alweer..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wat doet deze verbinding van 2 zuren

Pink Panther schreef:
even en oneven om precies te zijn dus...

dat weet ik dan ook alweer..
Wat bedoel je nu? Wij hebben het alleen maar over even vetzuren voor alle natuurlijke bronnen.

Berichten: 516

Re: wat doet deze verbinding van 2 zuren

janee, ik was in mijn hoofd eigenlijk zowat luidop aan het denken... gewoon ik wou verduidelijken dat je dus van een even vetzuur de oorsprong (dierlijk of plantaardig of synthetisch) niet ken, een oneven is sowieso niet plantaardig. maar ja, ik had misschien beter niets gepost. never mind, doe rustig verder, let vooral niet op mij :P

Reageer