flow injectie analyse

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 152

flow injectie analyse

Hallo iedereen! weet toevallig iemand eenvoudig uit te leggen wat een flow injectie analyse é? ik ben dat tegengekomen in een artikel, maar heb er totaal geen idee van! alvast bedankt!

groetjes

stef.

Berichten: 873

Re: flow injectie analyse

hoi stef, kun je aangeven in welke context die term stond? Het zegt me zo eigenlijk niets.

Berichten: 915

Re: flow injectie analyse

Context: (gas) chromatografie

Volgens google
Flow injection analysis (FIA) was originated in 1975 by scientists who were trying to process large numbers of samples and became frustrated with the bottleneck to their productivity caused by their segmented flow analyzers (SFA). Their initial innovations leading to FIA included
  • Eliminating the bubbles from the analytical stream
  • Decreasing the inner diameter of the reactor tubing
  • Precisely injecting samples into the analytical stream
The result was analytical peaks with very rapid rise and recovery times and complete inter-sample washout.
Met andere woorden: het monster wordt rechtstreeks geïnjecteerd in een flow van bv draaggas. (Geen bandverbreding door een connectie van oven naar kolom).

Berichten: 873

Re: flow injectie analyse

hoi Epiphonix.

Als ik jouw Quote lees dan heeft e.e.a. niets met chromatografie te maken.

Segmented flow analyses zie ik als een geautomatiseerde reageerbuis analist.

Je hebt een oplossing met mogelijk een bepaalde analyt. M.b.v. van een andere oplossing met een reactant krijg je een omzetting naar een component die bv een kleur heeft. De intensiteit van de kleur is een maat voor ee hoeveelheid. Die meet je in een spectrofotometer (UV-VIS) met een cuvet.

OM dit te automatiseren wordt gebruik gemaakt van SFA. Je ziet deze techniek veel in klinische laboratoria waar men grote aantallen urine- en bloed analyses uitvoert.

FIA is hier een aanpassing op om een nog groter aantal analyses per tijdseenheid te kunnen uitvoeren.

En bedankt. Jij hebt de context gevonden waardoor de term bij mij begrijpelijk werd.

groet Gerard

Reageer