[scheikunde] massapercentage natriumperoxoboraatgehalte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[scheikunde] massapercentage natriumperoxoboraatgehalte

hallo mensen,

ik heb een vraag. voor een scheikunde PO moet ik het massapercentage natriumperoxoboraat in een kunstgebitreiniger berekenen. nu is een deelvraag daarvan, hoeveel mmol zuurstof er ontstaan is. dit moet met behulp van de algemene gaswet. ( ik zou zelf niet weten hoe het moet met die wet).

ik heb het zelf geprobeerd, maar ik had een fout gemaakt. want we hadden 1.98 gr. kunstgebitreiniger, en ik dacht dat er dus ook 1.98 gr. natriumperoxoboraat was. maar als de vraag "bereken het massapercentage natriumperoxoboraat" is, kan dat natuurlijk niet watn dan zou het 100% zijn. nu kom ik hier dus niet mee verder. ik weet dat ik hier laat mee ben aangezien ik het wil proberen morgen af te hebben ( want in het weekend heb ik niet veel tijd en maandag moet ik het inleveren), maar ik kan het altijd proberen.

deze formule is gegeven:

H4B2O8 (s) --> 2BO2-(aq) + 2H202 (aq)

deze heb ik er zelf bijgemaakt

2 H2O2 (aq) ---> 2H2O (l) + O2 (g)

de proef bestond trouwens uit fijngestampte kunstgebitreiniger (1.98 gr) met 10 ml water in een erlenmeyer van 100 ml doen, wachten totdat er geen gasontwikkeling meer is. daarna doe je er bruinsteen bij ( wij hebben dit wel gedaan maar dit werkte niet, dus hebben we koolstof gebruikt), je meet de hoeveelheid gas die vrijkomt en leest dit af.

de volgende gegevens moesten we opschrijven:

massa afgewogen kunstgebitreiniger: 1.98 gr

temperatuur: 22.3

volume gevormd gas: 9.5 ml

luchtdruk: 1.04 Mbar

kan iemand hier wat van maken? ik ben zelf niet zo heel goed in scheikunde, en we zijn ook nog niet zo lang met molverhoudingen bezig dus het is allemaal nog een klein beetje vaag.

Berichten: 364

Re: [scheikunde] massapercentage natriumperoxoboraatgehalte

ik zie dat je de druk van het gas hebt, de temperatuur en het volume. De algemene gaswet bevat slechts nu nog 1 onbekende dus

PV=nRT --> n(aantal mol) = PV/RT, de P heb je, de V heb je, de T heb je en R is de gasconstante die 8.314 bedraagt. Hiermee bereken je dus eenvoudig het aantal mol vijrgesteld zuurstofgas.

EDIT: hintje, als je kijkt zieje dat er per mol natriumperboraat er 1 mol zuurstof wordt vrijgesteld

Reageer