Kwantificatie UV detector

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Kwantificatie UV detector

Hoe kwantificeert men bij een UV-detector? Gewoon de absorptie (eluens tov zuivere mobiele fase) omzetten in concentratie of ook een ijklijn maken mbv inwendige standaard?

Greetz

Berichten: 516

Re: Kwantificatie UV detector

te zien in welke context...

stel je neemt gewoon de UV-absorptie van een staal, dan kan je het via een eenvoudige standaardcurve doen, die opgesteld is met gekende concentraties. (je meet de absorptie van de standaarden, zet die uit tov hun concentratie en je hebt de standaardcurve)

hangt die UV-detector aan een GC bijvoorbeeld, nou dan moet je via de sensitiviteitscoëfficiënt werken van een inwendige standaard

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kwantificatie UV detector

Je kunt bij een GC ook meten met een ijklijn. Die zal ook door de GC moeten, omdat je piekoppervlakten en de retentietijd van je analiet nodig hebt.

Berichten: 1.490

Re: Kwantificatie UV detector

ja maar is die via GC?

als ik het zo lees zou ik eerder aan HPLC denken... 8-)

Berichten: 516

Re: Kwantificatie UV detector

net hetzelfde dan, een inwendige standaard bij je staal doen, of zoals FsWd zei, een ijklijn maken...

Berichten: 266

Re: Kwantificatie UV detector

GC-UV is mij inderdaad ook niet bekend.

HPLC-FID wel.

Berichten: 516

Re: Kwantificatie UV detector

een GC met een UV, dat heet eigenlijk een GC-PID (Photo Ionisation Detector).

daarbij komt de kolomuitlaat in een verwarmde kamer terecht, waar een UVlamp instraalt en de moleculen bombardeert met energie zodat er ionen van gemaakt worden en die ionen geven een potentiaalverschil op elektrodes in de kamer.

het werkt evenwel niet (goed genoeg) voor permanente gassen, methanol, C1 - C4- alkanen en nog enkele verbindingen...
HPLC-FID wel.
een FID werkt niet met UV-licht he, maar via ionisatie door verbranding.

Berichten: 1.490

Re: Kwantificatie UV detector

FID: Flame Ionisation detector ;)

en die ionen worden vervolgens gemeten

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kwantificatie UV detector

tequila boy schreef: ja maar is die via GC?

als ik het zo lees zou ik eerder aan HPLC denken... 8-)
Maakt dat uit? Je krijgt met wat voor detector dan ook een stroom tussen 4 en 20 mA die op de een of andere manier uitgelezen wordt, HPLC en GC zijn alleen scheidingsmethoden. Die meten zonder iets achter de streep (HPLC- GC-) NIETS.

Berichten: 1.490

Re: Kwantificatie UV detector

ja maar is GC-UV jou bekend dan?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kwantificatie UV detector

Moet dat dan? Ik gaf alleen een voorbeeld waarbij je een ijklijn door een GC kon jagen.

Berichten: 1.490

Re: Kwantificatie UV detector

ik val je er ook niet op aan ;)

maar aangezien het onderwerp over een UV detector gaat...

Berichten: 516

Re: Kwantificatie UV detector

maar er bestaat dus weldegelijk een UV-detector die je aan een GC kunt aansluiten... de PID.

de detector neemt evenwel geen UV-licht waar, dus geen absorptie of transmissie. De 'echte' detector zijn gewoon elektroden die een stroom meten. Die stroom wordt veroorzaakt door ionen die gegenereerd worden met behulp van een UV-lamp.

dus in zekere zin is dit ook een UV-detector, niet? enfinja, daar kan je over blijven discussiëren he. het hangt gewoon af van hoe je het bekijkt.

Reageer