massa selectieve detector

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

massa selectieve detector

Zou iemand mij en beetje extra uitleg kunnen geven over de massa selectieve detector bij gaschromatografie? Ik zou dit namelijk op mijn eindwerk moeten kunnen uitleggen, maar ik vind niet echt veel uitleg :oops: ...

allesinds al bedankt

Berichten: 2.399

Re: massa selectieve detector

Zoek eens op massa spectrometers. Engels: Mass spectrometers. Je zult er veel over vinden.

Berichten: 915

Re: massa selectieve detector

En misschien op de afkorting GC-MS (gaschromatografie gekoppeld met massa spectrometer).

En de hele mooie afkorting MALDI-TOF, maar daar zal je al iets diepgaandere studies moeten voor verrichten.

Berichten: 2.399

Re: massa selectieve detector

epiphonix schreef: En misschien op de afkorting GC-MS (gaschromatografie gekoppeld met massa spectrometer).

En de hele mooie afkorting MALDI-TOF, maar daar zal je al iets diepgaandere studies moeten voor verrichten.
Zoek maar niet op MALDI-TOF want dat heeft 0,0 te maken met GC

Berichten: 915

Re: massa selectieve detector

TOF heeft dan weer wel te maken met MS.

EDIT:
MALDI-TOF

Matrix-assisted laser desorption/ionisation-time of flight mass spectrometry (MALDI-TOF MS) is een relatief nieuwe techniek waarbij een gemengd precipitaat van een UV-absorberende matrix en een biomolecuul beschoten worden met een laser. De meeste laser-energie wordt geabsorbeerd door de matrix en dit zorgt er voor dat er geen ongewenste fragmentatie van het biomolecuul kan optreden. De geioniseerde moleculen worden versneld in een electrisch veld en komen vervolgens in de vluchtbuis. In deze buis worden de moleculen gescheiden op basis van hun massa. Kleine moleculen bereiken de detector sneller dan grote. De methode wordt gebruikt voor de detectie and karakterisatie van eiwitten, peptiden, oligosaccharides and oligonucleotides, met molecuul massa's tussen de 400 and 350,000 Da. Het is een zeer gevoelige methode, detectie van 10-15 tot 10-18 mol van een component is mogelijk. Daarnaast is de methode zeer accuraat (0.1 - 0.01%).

Door de vele genoom projecten bestaat er een grote hoeveelheid informatie over potentieel aanwezige eiwitten. Naar de functie van veel van deze voorspelde eiwitten blijft het echter gissen. Proteomics beschijft een nieuw onderzoeksgebied waarin men probeert een link te leggen tussen het genoom en het proteoom (alle eiwitten van een organisme). De eiwitten worden gescheiden (bv. door 2-D electroforese) en vervolgens geknipt met trypsine. Het mengsel van peptiden wordt geanalyseerd met MALDI-TOF MS en dit resulteerd in een "tryptic map" (zie figuur). Een database zoekactie met de molecuul massa's van de peptiden legt de link tussen het betreffende eiwit en het genoom. MALDI-TOF MS wordt verder ingezet voor de analyse van "single nucleotide polymorphism".

De afdeling beschikt over een volledig toegerust MALDI-TOF MS instrument, een Bruker BIFLEX.
Het is dus best mogelijk om na een GC een MALDI-TOF in te bouwen. (Je detectielimiet gaat enorm omlaag, de prijs enorm omhoog, maar voor sommige toepassingen rond sporenanalyse, zal dit rendabel worden).

Berichten: 2.399

Re: massa selectieve detector

Is niet mogelijk. Een maldi is een vaste matrix opgebouwd uit een vaste stof met het analiet er in. GC-TOF kan wel, maar GC-MALDI TOF dus niet. Vaste stoffen gaan niet zo goed door een GC. Je hebt wel MALDI depositie apparaten voor LC's.

Ik zie het woordje GC in je verhaal dus ook niet ;) . Wat MALDI tof is weet ik wel, ik werk namelijk dagelijks met verschillende massa spectrometers.

Reageer