Autobanden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Autobanden

Graag had ik informatie bekomen of nuttige links mbt: Desintegratie van autobanden in open lucht onder invloed van ultra violet straling. Mogelijke bodemverontreiniging.

Berichten: 121

Re: Autobanden

hhhmmm misschien is het een optie eerst even te googlen, want er is genoeg informatie te vinden:

Alhier bijvoorbeeld

hierin word ultraviolet licht absorber carbon black genoemd.

daarom verder zoekend geeft:

Dit

volgens mij word tegenwoordig door carbon black te verwerken in autobanden deintergratie door UV licht al voorkomen (info uit eerste link)

maar ik hoop dat je nog iets aan deze informatie hebt ;)

Berichten: 161

Re: Autobanden

UV straling wordt door carbon black in warmte omgezet, daarmee helpt het carbon black veroudering van het rubber te voorkomen. Dit is echter een neven-effect van het gebruik van carbon black; het belangrijkste zijn de verstevigende eigenschappen. Het is wel zo dat in een zogenaamde "green tire" extra chemicalien gebruikt moeten worden voor UV filtering!

Terzijde 1; green tire, my *** .... verlagen wel het brandstof verbruik een beetje ten opzichte van het gebruik van een gewone band maar A. ze zijn een stuk duurder B. de productie ervan is slechter voor het milieu (meer energie nodig omdat de silica zich slecht met het rubber verbindt, veel slechter dan carbon black [dat vormt er chemische bindingen mee]) (en extra chemicalien nodig zoals al gezegd) C. er zijn nu nieuwe carbon black soorten die ook de rolweerstand verlagen (duurder dan een gewone band, een klein beetje, de speciale CB prijs ligt ongeveer 10 tot 20 % hoger dan normale CB, maar goedkoper dan 'green tires' met silica gemaakt)

Terzijde 2; in banden worden twee HOOFD soorten CB gebruikt; carcass (voor de zijwanden van de band vooral, flexibeler en minder warmte ontwikkeling bij vervormen) en tread (vooral voor het loopvlak, hard en slijtvast)

Berichten: 1.379

Re: Autobanden

Bij deze vakantietijd past een thread over autobanden. Ik lees alles met belangstelling omdat ik ooit eens vastgelopen ben in een discussie over de slijtage van autobanden op de weg. Desintegratie is voor mij helaas een veel onduidelijker begrip dan slijtage. Maar ook slijtage is moeilijk te begrijpen.



Je zou het helemaal mechanisch kunnen zien. Het afslijpen tot een rubberpoeder dat op de weg, op de berm en in de lucht verspreid wordt. Maar een berekening leert dat je van die grote hoeveelheden rubberpoeder die zo vrij zouden komen praktisch niets meer terug vindt.

Het kan ook zijn dat er een soort koude verbranding plaats vindt onder de vorming van voornamelijk CO2 en water. Dat is dan een langzame rubberverbranding zonder zwarte rook.

Of eventueel een combinatie van beide.



Ik denk dat de rubberfabrikanten hier wel veel meer van weten. Ik hoop dan ook dat een van hen hiet hier eens zal willen uitleggen; is het mechanisch of is het chemisch?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 13

Re: Autobanden

Is er nog belangstelling voor een thread over slijtage?

Normale slijtage van autobanden is mechanisch.

Het rubberstof komt inderdaad in het milieu.

Het rubber wordt daarom tegenwoordig zoveel mogelijk uit milievriendelijke stoffen gemaakt.

Het rubberstof zal ook oxideren en uiteenvallen, maar dit is een langdurig proces, en kan wel 10-50 jaar duren denk ik.

Reageer