Verzilveren Trompet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Verzilveren Trompet

Hallo allemaal,

Ik heb hier nog een oude trompet liggen. Hij is het niet waard om hem proffessioneel opnieuw te laten verzilveren of lakken. Maar ik ben wel nieuwschierig geworden naar het proces van verzilveren. Ik zou dit graag zelf uitproberen. Vroeger op school hebben we wel eens (eenvoudig!) een reageerbuis verzilverd, erg leuk!

Maar nu wil ik dit dus met een koperen trompet doen. Ik heb inmiddels al wat info van diverse sites verzameld, maar heb nog niet de ultieme tips gevonden. Kan ik de trompet als anode in een zilvernitraatoplossing hangen? Ik vermoed dat dit zeker niet tot het gewenste glimmende zilveren oppervlak zal leiden. (uiteraard wordt de trompet goed gereinigd en ontvet).

Alvast bedankt voor jullie tips!

Berichten: 1.379

Re: Verzilveren Trompet

Ik denk dat je eerst het een en ander zult moeten bestuderen.

Een trompet bestaat uit een messing pijp die wordt vernikkeld. Bovendien kun je uit een zilvernitraatoplossing niet goed verzilveren.

Zeker niet als je het te verzilveren voorwerp als anode in de electroliet plaatst.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Verzilveren Trompet

De vraag is denk ik ook; wil je echt verzilveren of wil je alleen een verzilverd uiterlijk? Ik weet het niet zeker hoor, maar misschien kun je ook een ander metaal erop aanbrengen dat hetzelfde uiterlijk geeft..?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 497

Re: Verzilveren Trompet

Wat dacht je van verchromen?

Of misschien vernikkelen.

Ik meende dat mijn trompet vernikkeld is.

Berichten: 4

Re: Verzilveren Trompet

Tja, keuzes,

Ik bezit zelf zowel vernikkelde, verzilverde als gelakte trompetten. Gelakt heeft als grote nadeel dat de lak er na verloop van tijd af bladert. Afhankelijk van de kwaliteit kan dit binnen enkele jaren gebeuren of na tientallen jaren.

Vernikkeld vind ik een iets te "blauwe" gloed en bij een van mijn trompetten wordt het dof.

Met verzilverd heb ik de ervaring dat het wat duurzamer is. (Wel regelmatig poetsen natuurlijk).

Ik heb ook eens gehoord dat de verzilvering een soort van binding aangaat met het koper (of messing natuurlijk) en zo een duurzame hechting vormt.

Ik dacht dus om dit bij wijze van experiment zelf te doen en uiteraard benieuwd naar het resultaat.

Maar ik ben absoluut geen chemicus, en houd me aanbevolen voor sugesties als vernikkelen (als dit idd veel eenvoudiger is dan verzilveren). Een van mijn gedachten is, dat het duurzamer moet zijn dan lakken. (Want dan kan ik natuurlijk gewoon primer en lak erop zetten...)

De kosten zijn van een ondergeschikt belang. De uitdaging van het experiment is groter.

En bovendien is het verzilveren bij een goede reparateur 1. goedkoper en 2. het resultaat ongetwijfeld beter dan wat ik eruit ga krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Verzilveren Trompet

Welk metaal je ook wilt aanbrengen..., de volgende zin van hzeil is altijd waar.
Zeker niet als je het te verzilveren voorwerp als anode in de electroliet plaatst.
Je trompet moet hoe dan ook de kathode worden.

Edit:

:idea:

:D/ :D/ Dit is mijn duizendste niet-Chillout-Lounge bericht !!! :D/ :D/

Berichten: 1.379

Re: Verzilveren Trompet

phj , het verchromen is een proces met een heel slecht spreidend vermogen. Een trompet met een glansnikkellaag kun je daardoor niet zomaar verchromen.

Dat kan alleen als je met behulp van anodedraad een hulpanodesysteem er om heen bouwt.

Het vernikkelen heeft een veel beter spreidend vermogen. Maar ook hier zouden hulp anodes toch wel een beetje kunnen helpen. Echter, nikkel is minder bestendig aan de atmosfeer. En ook niet zo krasbestendig als chroom.

Heel dun vergulden is ook nog een optie. Daarbij is het spreidend vermogen heel goed.

Voor wie het niet weet: Er is spreidend vermogen als de produktverdeling over de kathode regelmatiger is dan de stroomverdeling op basis van geometrie. Twee factoren samen bepalen het spreidend vermogen:

1. De kathodische overspanning waarmee het metaal wordt afgescheiden, in relatie tot het specifiek geleidingsvermogen van de electroliet.

2. De relatie tussen stroomrendement en stroomdichtheid.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 497

Re: Verzilveren Trompet

Hmm,

Mijn trompet is niet echt bekrasbaar en heeft ook geen blauwige tint, maar is natuurlijk wel bestand tegen oxidatie.

Dan zal hij wel gewoon verzilverd zijn.

(Dat mag trouwens ook wel voor die prijs.)

Berichten: 4

Re: Verzilveren Trompet

Eh... kathode anode, het een staat electronen af en de ander neemt ze op. Ik weet nog dat dit mijn enige foutje was bij chemie op de middelbare school. En ik weet het dus nog steeds niet echt. Dank voor de verbetering.

Maar in het kader van verzilveren: Een collega van mij kwam met 2 verschillende (eenvoudige) oplossingen.

1. Zilver uit een spuitbusje. (Is dat dan niet gewoon lakken? Volgens hem is het toch iets van een chemisch proces).

2. Plug'n'plate. Stroom op een staafje met iets van watje gedoopt in zilveroplossing. Andere pool aan voorwerp en zo bestrijken. Het zilver hecht dan aan het voorwerp.

-> Wellicht is een trompet hier net wat te groot voor? Iemand hier een ervaring mee.

Dan heb ik nog een vraagje. Ik heb gehoord / gelezen dat bij echt verzilveren van messing of koper het zilver een soort van binding aangaat met het messing en dus een duurzame hechting vormt. Is dat zo, en is dat dan ook een soort redux reactie? (Of vergelijkbaar?).

Berichten: 1.379

Re: Verzilveren Trompet

Aan phj :

Ik blijf toch twijfelen aan het zilver op je trompet. Kijk eens alle hoekjes na. Als het zilver is zie je veel plaatselijke bruin- en zwartkleuring door de vorming van zilversulfide. Je moet dan veel poetsen, net als bij verzilverd bestek. Bovendien krijgt het instrument dan op den duur een zwartige glans. Een blauwige glans kun je verwachten bij chroom terwijl een " neutrale" glans wijst op glansnikkel.

Aan gvangool:

Goed hechtend verzilveren lukt alleen vanuit een zilvercomplex. Meestal met het cyanide-ion als complexvormer.

Dat komt door de lage (lees: sterk negatieve) afscheidingspotentiaal. De afscheidingspotentiaal vanuit een AgNO3 - oplossing is veel te hoog (dus te positief) Dan is het substraat dat je wilt verzilveren niet geheel oxydevrij en krijg je een slechte hechting. Of helemaal geen hechting. Een analoog probleem speelt bij het verkoperen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 1.379

Re: Verzilveren Trompet

Sommige vragen van gvangool heb ik nog niet beantwoord:

1. Plug'n plate lijkt mij een commerciele naam voor tampongalvaniseren. Dat kun je ook zelf.

Neem een kwast of penseel met zachte haren. Breng een Pt-draad in het midden van de haren. Maak de Pt-draad vast aan een flexibele electrische draad. Fixeer beide draden met cellotape aan de steel van het kwastje. Dit geheel is de anode De trompet wordt de kathode. Maak het circuit rond m.b.v. een DC-stroombron, (2V) weerstand en amperemeter. Neem R tussen 100 en 500 Ohm.

Het galvaniseren wordt zo "schilderen" met electroliet en stroom. Je "verf" is de electrolietoplossing. Zo kun je het metaal aanbrengen in de hoeken en gaten van je trompet.

Maar, pas op de giftigheid van je electroliet. Het tampongalvaniseren is het gemakkelijkste met nikkel of koper. Mits je daarbij een oxydevrij substraat neemt.

2. De hechting is geen redoxreactie of een of andere chemische reaktie. Het een vorm van epitaxiale aangroei op het metaalrooster van je substraat, bijv. je trompet. Het nieuwe metaal zet a.h.w. het kristalrooster van het onderliggende metaal voort. Dat moet natuurlijk wel een beetje passen. Maar heel precies hoeft dat niet. Er is heel wat aanpassing mogelijk.

Je moet wel zorgen dat er geen oxyde tussen blijft zitten. Want dan komt er van die epitaxie niets meer terecht. Daarom kun je gewoon ijzer niet galvaniseren vanuit een niet-gecomplexeerde Cu of Ag electroliet. Op koper of messing kan dit eventueel wel. Die metalen hebben niet zo'n hardnekkige oxydelaag die de hechting verstoort.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 4

Re: Verzilveren Trompet

Dank voor je duidelijke uitleg. Het tampongalvaniseren is volgens mij vergelijkbaar met die plug 'n' platekits. Dit lijkt me een aantrekkelijk alternatief om zelf te doen.

Het enige wat nu nog aan het geluk ontbreekt is de juiste zilveroplossing. Een cyanide oplossing klinkt iig niet aantrekkelijk.

Iemand een goede sugestie?

Berichten: 1.379

Re: Verzilveren Trompet

gvangool , het tampongalvaniseren met een cyanidevrije elektroliet heeft natuurlijk de voorkeur. Er zijn ook wel commerciele aanbiedingen geweest van dit type electroliet, vooral voor het verzinken.

Maar, samenstellingen worden praktisch altijd geheim gehouden. Echter, als je wat verstand hebt van anorganische chemie kun je zelf ook wel wat bedenken. Googelen leverde mij voor zilver eigenlijk niets op. Probeer het zelf eens via de woorden

"cyanide vrij" en " cyanideless " . Dan krijg je wel heel wat hits.

Je kunt er wel van uit gaan dat je voor dompelgalvaniseren en tampongalvaniseren dezelfde electroliet kunt gebruiken.

Voordehandliggend is een goed functionerende cyanide-electroliet zoveel mogelijk te imiteren met een organisch amine dat goed complexeert met het zilverion en niet al te vluchtig is bij hoge pH.

Maar ook dit type electroliet is gevaarlijk voor huid en slijmvliezen en kan eventueel het explosieve zilverazide aan het oppervlak vormen. Met zilver is het dus altijd oppassen !
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer