[scheikunde] Bepalen van vluchtige zuren in wijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Bepalen van vluchtige zuren in wijn

Hallo ik woon in België en voor mijn eindwerk maak ik wijn. We hebben ook een praktische gedeelte en 1 van de proeven versta ik niet.

Ik moet dus de vluchtige zuren in de zelfgemaakte wijn bepalen via stoomdestillatie.

In andere topics heb ik al gelezen dat je bij stoomdestillatie vaste stoffen moet gebruiken waarbij water niet oplost maar bij wijn zal het water wel degelijk oplossen.

Daarom vraag ik ik hierover meer uitleg en misschien ook welke zuren vluchtige zuren zijn want ik heb allen maar azijnzuur nog maar gevonden.

Alvast bedankt, Dries.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Bepalen van vluchtige zuren in wijn

Ik kan je zo snel alleen helpen met het tweede deel van je vraag:

Azijnzuur is een vluchtig zuur. Maar hopelijk tref je die niet aan in je wijn! Ik maak zelf wijn; azijnzuur is een teken van oxidatie van de wijn.

Ik weet geen andere vluchtige zuren in wijn. Zuren die tijdens het bereiden van wijn vrijkomen zijn appelzuur, melkzuur, wijnsteenzuur (tartaarzuur) en citroenzuur. Maar deze kun je nauwelijks vluchtig noemen.

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] Bepalen van vluchtige zuren in wijn

mierenzuur vind je er misschien ook in.

en als je distilleert, kunnen je zuren dan niet reageren met de alcohol tot esters, waardoor je hoeveelheid niet meer klopt?

Reageer