eigenschappen MoO3

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 31

eigenschappen MoO3

Beste allemaal,

Ben opzoek naar wat meer eigenschappen van MoO3. Heb zelf al wat kunnen vinden maar niet echt veel.

Dit is zo'n beetje het meest complete dat ik tot nog toe heb kunnen vinden:

http://www.webelements.com/webelements/com...O3-1313275.html

Iemand die meer info heeft, of weet waar ik het kan vinden.

Bedankt,

Maurice.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: eigenschappen MoO3

In welke richting zou die info moeten gaan? Enkel stofeigenschappen of ook hoe je het maakt en op wat voor manieren het kan reageren?

Berichten: 3.145

Re: eigenschappen MoO3

Zeer zuiver MoO3 is een witte vaste stof, in de praktijk echter vaak heel licht grijs/blauw, omdat er sporen van lagere oxiden in kunnen zitten. Molybdeen vormt zgn. molybdeenblauw verbindingen, zeer intensief gekleurd en de kleinste tekortkoming aan zuurstof in MoO3-x (x heel dicht bij 0) levert al een duidelijk waarneembare blauwige kleur.

MoO3 is goed oplosbaar in basische oplossingen en reageert dan onder vorming van molybdaat:

MoO3(s) + 2OH-(aq) ---> MoO42-(aq) + H2O(l)

MoO3 reageert zwak zuur, het is een echt zuurvormend oxide. Dit is niet verwonderlijk omdat het metaal in de hoge +6 oxidatie toestand is en basische oxiden heb je bij een dergelijk oxidatiegetal beslist niet meer.

MoO3 is slechts een zwakke oxidator, zeker als je het vergelijkt met CrO3, het equivalente stofje van het buurelement chroom (zelfde kolom, 1 rij hoger). Bij reductie ontstaan zgn. molybdeenblauw-verbindingen.

Hier een foto van wat MoO3: http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...m_trioxide.html

Berichten: 31

Re: eigenschappen MoO3

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben eigenlijk opzoek naar wat eigenschappen van de stof. De synthese ervan is leuk om eens gezien te hebben, maar niet mijn doel. Waarmee en hoe het reageert eigenlijk wel weer.

Is het bijvoorbeeld voor de hand liggend dat het met een kookpunt van 1155 C sublimeert. Mij lijkt dit eigenlijk niet, maar toch zijn er mensen die dit vermoeden wel hebben. En wat is dan bijvoorbeeld de condensatie temperatuur? Dat soort vragen. Eigenlijk dus wat stofeigenschappen en vaste gegevens.

Als iemand iets weet hoor ik het natuurlijk graag.

Maurice

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: eigenschappen MoO3

Een stof sublimeert als de vloeistof thermodynamisch instabieler is dan het gas en de vaste stof. Dat is zeer zeker afhankelijk van de druk waarbij het gebeurt. De preciese kooktemperatuur is daarvoor minder belangrijk.

Berichten: 31

Re: eigenschappen MoO3

Als de druk dan 35mbar onderdruk is, zou het dan voor de handliggend zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: eigenschappen MoO3

Dan zou je dat zelfs met water kunnen flikken Afbeelding

Berichten: 3.145

Re: eigenschappen MoO3

MoO3 sublimeert inderdaad. Het wordt verkocht voor toepassing in keramiek. Daarbij wordt in een oven de boel flink verhit (1000 graden of zo), en dan wordt er vrij gemakkelijk veel MoO3-damp gevormd. Dit is een gezondheidsrisico, omdat je die damp vrij gemakkelijk inademt.

Bij kamertemperatuur of iets hoger zal MoO3 echter niet merkbaar sublimeren, zelfs niet in vacuum. Daarvoor is het toch echt een stof met veel te hoog kookpunt.

@FsWd: Die vergelijking met water vind ik dus niet zo geweldig. Water is best vluchtig met zijn kookpunt van 100 graden (bij normale druk). MoO3 is van een heel andere orde.

Berichten: 1.379

Re: eigenschappen MoO3

In websites kun je nu eenmaal niet vinden wat je in een goed leerboek voor anorganische chemie vindt. Ik denk aan de (dikke) Holleman-Wiberg. Via de index kom je daarin gemakkelijk bij MoO3 . In een boek als dit probeert men de electronenhuishouding, de structuur en de chemische c.q. fysische eigenschappen met elkaar in verband te brengen. Op internet mis je dat allemaal. Maar ook de toepassingen worden in dit boek nog kort aangegeven. Het kost wel een paar centen maar dan heb je ook wat.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 31

Re: eigenschappen MoO3

Heb je het ISBN nummer?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: eigenschappen MoO3

ISBN 3110126419

Zie voor meer info: klik

Berichten: 31

Re: eigenschappen MoO3

Super Toll danke!

Eens kijken of ik dat boek ergens kan uithalen.

Heb ook al wat gekregen van een collega. Een grafiek met de dampspanning t.ov. T.

Berichten: 1.379

Re: eigenschappen MoO3

Maurice, misschien heeft de engelstalige uitgave een ander ISBN nummer. Even verifieren.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer