Energie van een foton

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 86

Energie van een foton

Is de energie van één enkel foton altijd hetzelfde?

Ik heb altijd geloof dat dit hetzelfde is en dat licht met een hogere frequentie hoger energetisch is dan licht met een lagere frequentie doordat er meer fotonen/seconde voorbij komen, de lichtsnelheid is immers constant.

Dan nog even een bij-vraag; is er peil op te trekken of plantjes beter groeien bij alleen rood, groen of blauw licht? Aan de hand van bovenstaande zou ik zeggen dat blauw licht meer energie bevat en de plantjes het dus beter doen..

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Energie van een foton

Dit is al zoveel keer gezegt op het forum. maar voor jou doen we het nog een keer

E=hf

foor een foton

h = constatne van plank

f frequentie

E energie in joule

Je vermoedde klopt

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: Energie van een foton

Waarvoor mijn dank, excuses voor het dubbelposten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Energie van een foton

Dan nog even een bij-vraag; is er peil op te trekken of plantjes beter groeien bij alleen rood, groen of blauw licht? Aan de hand van bovenstaande zou ik zeggen dat blauw licht meer energie bevat en de plantjes het dus beter doen..


Nee, precies andersom. zie onder meer dit topic:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...osynthese+kleur
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: Energie van een foton

JeroenMeloen schreef:Is de energie van één enkel foton altijd hetzelfde?

Ik heb altijd geloof dat dit hetzelfde is en dat licht met een hogere frequentie hoger energetisch is dan licht met een lagere frequentie doordat er meer fotonen/seconde voorbij komen, de lichtsnelheid is immers constant.
Je vermoedde klopt
Dus niet, E=hf, de energie van een foton hangt af van zijn frequentie, voor hogere frequentie is de energie hoger omdat de golflengte kleiner is E = hc/λ

Zoals je zegt is de is licht van een hogere frequentie hoger energetisch en dat betekend automatisch dat het dus per foton ook een hogere energie moet hebben.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Energie van een foton

zijn vermoedde dat fotonen met een hogere frequentie een hogere energie waarde hebben klopt.

Of lees ik nu ergens overheen?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Energie van een foton

Het gaat niet om de fotonendichtheid, maar om de energie per foton. Die hangt af van E=h upsilon.gif

JeroenMeloen schreef dat hij vermoedde dat je meer energie hebt omdat er meer fotonen per seconde voorbij komen razen. Als ik het zo lees begrijpt hij het woord "frequentie" verkeerd.

één enkel foton heeft ook een frequentie; dit is het aantal golfjes wat hij aflegt per seconde; niet het aantal fotonen wat voorbij komt per seconde.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Re: Energie van een foton

Waarvoor mijn dank, excuses voor het dubbelposten.
Offtopic:

Heuj, jij zit ook op Fok! :roll:

Ontopic:

De energie van een foton is rechtevenredig met de frequentie; E=h*v.

Reageer