Initiële methode van Ostwald

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 61

Initi

Goedendag allemaal:

Ik heb een vraag over fysische Chemie. Ik ben geen kei in, maar en hierover heb ik echt op internet gezocht, in mijn studieboek zie ik ook geen vraag erin. Enkel bij mijn opdrachten set en op de tentamen kreeg k zulke vragen.... Ik ben nu radeloos, en daarom vroeg ik jullie... Mijn laatste redmiddel:

Wat is de initiële methode van Ostwald? (Op google zie ik wel verdunningswetten, maar dat is eht niet volgens mij)

De vraag was:

Beschouw de reactie 2A + 3B -> P in waterig milieu

De volgende meetresultaten zijn verkregen

Experiemt 1:

[A] mol/l: 0.070

mol/l 0,015

R mol/l/s 0,024

Experiment 2:

[A] mol/l: 0,065

mol/l 0,025

R mol/l/s 0,061

Experiment 3:

[A] mol/l: 0.070

mol/l 0,025

R mol/l/s 0,066

Experiment 4:

[A] mol/l: 0,085

mol/l 0,030

R mol/l/s 0,115

Het gaat me meer om het formule van initiële methode van Ostwald en de berekening ervan. Het antwoord is alleen als pré. Ik weet niet eens wat en wie die ostwald is, en dus kan ik er niks mee doen. Iemand een idee?

Berichten: 264

Re: Initi

Ik ken Ostwald ook niet in die context, maar het lijkt me dat je hier de methode van de beginsnelheden (= initiële methode?) moet toepassen: een verband zoeken tussen de snelheid van verdwijnen bij verschillende concentraties.

Zo kun je dan de orde van je reactie bepalen.

En Ostwald is een nobelprijswinnaar chemie, die ik ken van verdunningswetten, het "bewijs" van Ostwald (er bestaat geen perpetuum mobile) en ik geloof ook nog iets met katalysatoren en kunstmest.

Dus ik zie niet echt een link met kinetiekformules, behalve de katalysatoren dan ;)

Reageer