pyriet

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 840

pyriet

ik lees dat pyriet de formule FeS2 heeft.

is het anion dit S22- ion, of iets anders.

en hoe kan het dan zijn dat er bij toevoeging van een zuur H2S vrijkomt. het zwavel is daat immers in een andere oxidatietostand lijkt mij.

opheldering zou fijn zijn :P

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: pyriet

Je hebt het over IJzer(II)sulfide, waar komt de (II) vandaan in de naam? Dit zou je al een antwoord moeten geven op de vraag of je anion 2- is.

Wanneer je een zuur toevoegd aan een oplossing komen er H+ ionen vrij die kunnen reageren met je S22- en zo H2S vormen.

Dit lijkt me een duidelijk antwoord op je vraag. Wanneer mensen me aanwillen vullen/corrigeren please do!

Berichten: 840

Re: pyriet

en hoe reageert het dan?

S22- (aq) + 4 H+ >>> 2 H2S (g)

nee nee, dat klopt niet. het gaat hier volgens mij niet om S2- ionen dus is er nog een tussenstap.

Berichten: 448

Re: pyriet

Inderdaad, wanneer je de elektronenuitwisseling bekijkt blijkt dat deze reactie niet gaat lukken.

De enige oplossing die ik kan bedenken is:

2 FeS2 + 6 HCl --> 2 FeCl3 + 3 H2S + S

Ik heb nu HCl als zuur gebruikt maar je kan om het even welk ander zuur gebruiken.

Berichten: 3.145

Re: pyriet

SamTheChemist's antwoord is in ieder geval niet goed. Er is meer aan de hand, zoals Jor zelf al correct concludeerde.

Het antwoord van Scientist 1 is een mogelijkheid. Hier wordt het ijzer(II) door het disulfide geoxideerd tot ijzer(III). Ik denk ook wel dat dit tot op zekere hoogte zal gebeuren. Er zal verwacht ik ook nog een andere reactie plaats vinden, waarbij het ijzer gewoon in de +2 oxidatie toestand blijft.

In simpele niet-ionen notatie:

FeS2 + 2HCl ---> FeCl2 + H2S + S

In werkelijkheid denk ik dat zowel de reactie van Scientist 1 als die, welke ik hierboven geef, plaats vindt. Iets beter worden de reacties beschreven in ionenvorm.

Reageer