ijzerchloride

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 5

ijzerchloride

dag allemaal

hoe kan ik ijzerchloride oplossen, ik weet dat je het kan verdunnen met water, maar ik heb bijv.een airbrush die ik gebruik met ijzerchloride die serieus aanlaad en dit zou ik er graag afkrijgen. iemand een idee.

hartelijk dank bij voorbaat jean

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: ijzerchloride

Ik zou het met verdund zoutzuur proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ijzerchloride

Welkom op dit mooie forum, jean :)

Verdund zoutzuur is misschien een mogelijkheid, maar ik proef aan je vraag dat je het liever niet met waterige oplossingen probeert. Kun je iets meer vertellen over hoe die airbrush er uitziet, waar dat ijzerchloride precies zit en waarom je het eventueel liever niet met water probeert?

Berichten: 5

Re: ijzerchloride

Marjanne schreef: Welkom op dit mooie forum, jean :)

Verdund zoutzuur is misschien een mogelijkheid, maar ik proef aan je vraag dat je het liever niet met waterige oplossingen probeert. Kun je iets meer vertellen over hoe die airbrush er uitziet, waar dat ijzerchloride precies zit en waarom je het eventueel liever niet met water probeert?
hey marjanne

bedankt voor de verwelkoming, ik ben inderdaad nieuw op dit forum

even uitleg over mijn vraag : ik gebruik ijzerchloride aangelengd met water om te spuiten met mijn airbrusch ( een gewone badger 150), het probleem is dat zich na wat gespoten te hebben -en dit gebeurt met onderbrekingen - het precies is of de chloride heel licht invreet op de airbrush, maar je krijgt ook een weinig afzetting ervan

misschien weet je het, maar een airbrush is een zeer gevoelig spuitpistool

en dan begint de airbrush te haperen.

het andere antwoord een oplossing met zoutzuur kan dus ook niet, vermits zoutzuur ook een bijtend product is en de airbrush ook zou beschadigen

en je kan chloride oplossen met water maar desondanks heb je afzetting

alvast heel vriendelijk bedankt jean ;)

Berichten: 3.145

Re: ijzerchloride

Misschien met oxaalzuur? Dit is minder agressief dan zoutzuur, maar het werkt wel heel goed als oplosser voor ijzer(III) verbindingen door complexvorming.

Berichten: 5

Re: ijzerchloride

Misschien met oxaalzuur? Dit is minder agressief dan zoutzuur, maar het werkt wel heel goed als oplosser voor ijzer(III) verbindingen door complexvorming.
hey woelen,

bedankt voor je raad

ik weet dat oxaal voorkomt in veel natuurlijke producten, zoals rabarber en zuring

of het zal helpen moet ik uitvinden, maar het is het proberen waart

ik ben een voorstander van natuurlijke producten hoewel dit niet steeds mogelijk is in de spullen die ik gebruik

nogmaals bedankt, het wordt geprobeerd. jean ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: ijzerchloride

Nou zeg, als jij met ijzerchloride werkt, dan moet je ook niet bang zijn voor zoutzuur, en als het om schadelijkheid gaat... zoutzuur in een rioolbuis doet niet zoveel.

En al je het hebt over een gevoelig airbrushpistool vraag ik me af wat je dan doet met een corrosieve stof als ijzerchloride.

En oxalaten zijn ook niet zo lekker... en vormen juist onoplosbare ijzerzouten dacht ik.

Berichten: 5

Re: ijzerchloride

Echtepino schreef: Nou zeg, als jij met ijzerchloride werkt, dan moet je ook niet bang zijn voor zoutzuur, en als het om schadelijkheid gaat... zoutzuur in een rioolbuis doet niet zoveel.

En al je het hebt over een gevoelig airbrushpistool vraag ik me af wat je dan doet met een corrosieve stof als ijzerchloride.

En oxalaten zijn ook niet zo lekker... en vormen juist onoplosbare ijzerzouten dacht ik.
hey echtepino,

de ijzerchloride waarmee ik werk is sterk verdund, ong. vijf druppels per 3 cl water dat is dus zeer weinig, maar het is inderdaad zo dat iedere chloride corrosief is

maar een airbrush is zo fijngevoelig dat de minste corrosie op de lange duur nefast kan zijn, vandaar

bedankt in ieder geval jean

Berichten: 677

Re: ijzerchloride

Een alterenatief kan citroenzuur zijn. Dit werkte zeer goed is is vrij te koop, want het wordt gebruikt als voedingsadditief.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: ijzerchloride

Zolang je met chloride werkt blijft het tobben... Die ijzerionen werken ook nog katalytisch op de corrosie van je metalen pistool. Welk materiaal is dat ding?

Mag ik weten waarom je spuit met die oplossing?

Is er geen composiet airbrush pistool?
Een alterenatief kan citroenzuur zijn. Dit werkte zeer goed is is vrij te koop, want het wordt gebruikt als voedingsadditief.
Jongens wat een angst voor waterstofchloride... een van de weinige stoffen waarvan in ieder geval bekend is dat ze geen lange termijn effecten veroorzaken en na verdunning/neutralisatie helemaal geen kwaad kunnen.

Om ijzerhydroxide/carbonaat aanslag te verwijderen moet je echt wel wat meer uit de kast trekken dan citroenzuur hoor.

Berichten: 3.145

Re: ijzerchloride

Echtepino schreef: Nou zeg, als jij met ijzerchloride werkt, dan moet je ook niet bang zijn voor zoutzuur, en als het om schadelijkheid gaat... zoutzuur in een rioolbuis doet niet zoveel.

En al je het hebt over een gevoelig airbrushpistool vraag ik me af wat je dan doet met een corrosieve stof als ijzerchloride.

En oxalaten zijn ook niet zo lekker... en vormen juist onoplosbare ijzerzouten dacht ik.
Echtepino, jouw opmerking dat oxalaten onoplosbare ijzerzouten vormen is niet correct. Het staat bekend om zijn bijzonder goed complexerende werking. Een belangrijke toepassing van oxaalzuur en oxalaten is het verwijderen van roestvlekken. Als roest er mee verwijderd kan worden, dan verwacht ik dat ijzer(III)chloride (of oxychlorides) er nog gemakkelijker mee kunnen worden verwijderd.

Oxaalzuur is wel tamelijk giftig, hoewel het wel in de natuur voor komt. Maar lang niet alle natuurlijke dingen zijn gezond ;) . Oxaalzuur is wel beduidend minder corrosief dan zoutzuur. En ik snap wel waarom jean voorzichtig is met zoutzuur.

Berichten: 5

Re: ijzerchloride

woelen schreef:
Echtepino schreef: Nou zeg, als jij met ijzerchloride werkt, dan moet je ook niet bang zijn voor zoutzuur, en als het om schadelijkheid gaat... zoutzuur in een rioolbuis doet niet zoveel.

En al je het hebt over een gevoelig airbrushpistool vraag ik me af wat je dan doet met een corrosieve stof als ijzerchloride.

En oxalaten zijn ook niet zo lekker... en vormen juist onoplosbare ijzerzouten dacht ik.
Echtepino, jouw opmerking dat oxalaten onoplosbare ijzerzouten vormen is niet correct. Het staat bekend om zijn bijzonder goed complexerende werking. Een belangrijke toepassing van oxaalzuur en oxalaten is het verwijderen van roestvlekken. Als roest er mee verwijderd kan worden, dan verwacht ik dat ijzer(III)chloride (of oxychlorides) er nog gemakkelijker mee kunnen worden verwijderd.

Oxaalzuur is wel tamelijk giftig, hoewel het wel in de natuur voor komt. Maar lang niet alle natuurlijke dingen zijn gezond ;) . Oxaalzuur is wel beduidend minder corrosief dan zoutzuur. En ik snap wel waarom jean voorzichtig is met zoutzuur.
hey woelen,

ik ben zeer tevreden met je uitleg, want de uitleg van echtepino gaat niet op

hij vergelijkt een spuitpistool - maar dan een zeer fijn - met een rioolbuis

is op z'n zachtst gezegd een zeer eigenaardige vergelijking

ijzerchloride is niet zeer sterk corrosief maar op de lange duur gaat de airbrush er toch aan en zulk spul kost al gauw een 150€ dus....

in elk geval hartelijk bedankt hoor woelen jean

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ijzerchloride

Off-topic vraag, maar waar gebruik je dat ding voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: ijzerchloride

jean schreef: ik ben zeer tevreden met je uitleg, want de uitleg van echtepino gaat niet op

hij vergelijkt een spuitpistool - maar dan een zeer fijn - met een rioolbuis

is op z'n zachtst gezegd een zeer eigenaardige vergelijking
Als reactie op de opmerkingen dat men liever werkt met "natuurlijke" materialen.

Ik wil alleen maar aangeven dat verdund zoutzuur weinig kwaad kan. Ook in het afvalstadium.

"Natuurlijk" is niet gezonder per definitie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: ijzerchloride

Is het geen optie om op een ander ijzerzout (ijzer(III)sulfaat) over te stappen? Dat geeft in ieder geval veel minder problemen (maar misschien ook niet de goede kleur)

Reageer