Waterzuivering

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 516

Waterzuivering

Hello,

Ik ben net terug van scoutskamp en had in verband daarmee een vraag. Als echte scouts trekken we ons elk jaar terug op een afgelegen weide in de Ardenne. Om ons te voorzien in water, kochten we enkele jaren geleden een grote opslagtank aan. Deze wordt gevuld met kraantjeswater (bij de boer) en staat dan op ons kamp. Om het water zuiver te houden van wildgroei aan algen en bacteriën doen we daar een beetje javel (ofte bleekwater) in (zijnde 1 theelepeltje per kuub water). Veel is dat niet (zeker niet in vergelijking met zwembadwater bijvoorbeeld), maar langs de andere kant is het ook niet echt gezond vermoed ik. Vandaar de vraag of iemand misschien een beter alternatief heeft, of een andere methode gebruikt op kamp.

Ik heb al gehoord van zuiveringstabletten, maar als je dan begint met prijsvergelijking, val je stijl achterover wat die dingen kosten... Een bus bleekwater daarentegen kost geen geld...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Waterzuivering

Ik vind het niet zo´n slechte methode. In onze camper gebruik ik ook een druppel chloor om het drinkwater in de tank (40L) rein te houden. Ik voeg dat druppeltje toe iedere keer als de tank echt helemaal leeg geraakt is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waterzuivering

Die paar ppm die je zo naar binnen krijgt kan je lijf echt wel hebben. Met bij het kampvuur geroosterde vlees krijg je enger spul naar binen hoor ;)

Berichten: 516

Re: Waterzuivering

ja, weet ik wel, trouwens van een slok zwembadwater ga je ook niet dood... maar enfin, misschien bestaan er betere methodes, ik kon er maar naar vragen he ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waterzuivering

Mja je zoekt eigenlijk naar een antibioticum, alleen nu gericht op algen.

Berichten: 516

Re: Waterzuivering

nou ik denk dat algen nog niet zo zeer het probleem vormen. we hebben de tank beschilderd, zodat er minder zonlicht aankan, wat algengroei tegenhoudt. en ze gaat wel voldoende snel leeg (denk ik). ik denk dat het eerder een antibacterieel middel moet zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Waterzuivering

chloor, wat ontstaat door disproportionering van chloorbleekloog, is HET middel tegen vies water. Wordt over heel de werleld nog heel veel gebruikt door drinkwaterbedrijven. Dus gerust een drupje chloorbleekloog in die tank.

Aan die chloorsmaak raak je wel gewend.... NOT :-)

Berichten: 161

Re: Waterzuivering

Vroegâh werd door de waterleiding bedrijven erg veel chloor gebruikt, dat is tegenwoordig een héél stuk minder. MAAR ook bij water productie bedrijven waar in het proces als zodanig geen chloor gebruikt wordt zal men vaak een minieme hoeveelheid chloor (in enigerlei vorm) aan het water toevoegen om problemen in het transport (leidingnet) te voorkomen.

oh en gefeliciteerd met 't 100 jarig jubileum van scouting hé!

Berichten: 915

Re: Waterzuivering

Een amusante oplossing zou alcohol kunnen zijn?

Berichten: 516

Re: Waterzuivering

amusant akkoord, maar ik denk dat onze scouts dan geen lang leven beschoren is. Met alcohol in het drinkwater... ik weet niet of we nog veel ouders kunnen overtuigen hun kroost bij ons te droppen...

1 ding kan ik je wel verzekeren, op zo'n kamp vloeit genoeg alcohol, maar daar merken de leden niets van hoor ! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Waterzuivering

Beetje laat gereageerd misschien, maar de ervaring die ik had met een tablet steradent om de algen te verwijderen, was dermate goed dat ik dat toch even wilde melden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waterzuivering

Dan zou je elk soort peroxide erin kunnen gooien. Misschien wel een idee :P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Waterzuivering

Ik zie er geen probleem in om er een beetje waterstofperoxide in te gooien.

In mijn aquarium gooi ik dagelijks 10 ml 3%-oplossing op 100 liter water. Dat levert 3 mg/l op. De vissen vinden het prima, de algen niet... Proefondervindelijk weet ik dat je het niet proeft. Verder vraag ik me af of deze hoeveelheid waterstofperoxide koken overleeft (eten koken, thee/koffie zetten) en of het bestand is tegen de inhoud in je maag als je het water puur drinkt. dus wat is het bezwaar?

Reageer