zout

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

zout

Goede dag ,

Ik was benieuwd of het ook mogelijk is dat een zout een geurstof kan vasthouden?

Ik ben al bekend met het badzout alleen dat lost te snel op in water.

Het moet meer op vaatwas zout lijken zegmaar.

kan iemand mij hiermee helpen?

met vriendelijke groet,

Lennart Veerman

Berichten: 1.379

Re: zout

Zouten van een organisch vetzuur kunnen wel een organische geurstof vasthouden. Denk maar aan geparfumeerde zeep en andere cosmetische produkten.

Ik betwijfel of een anorganisch zout als soda of keukenzout dat ook kunnen. Ik ga er van uit dat U niet de geuren van chloorwaterstof, ammoniak of chloor bedoelt.

Maar waarom zou U dit eigenlijk willen? Er zijn veel mensen allergisch voor geparfumeerde produkten. En vele anderen stellen het niet op prijs bijvoorbeeld hun belastingaanslag in een geparfumeerde enveloppe te ontvangen. Je moet wel zeker weten dat er een doelgroep bestaat die dit apprecieert. Geparfumeerde suiker in een kop koffie kan dit naar limonade laten ruiken. Maar wie stelt dat eigenlijk op prijs?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 1.379

Re: zout

IVeerman , uit Uw boodschap blijkt dat het toch om een tablet voor een vaatwasser gaat die ongewenste geuren kan wegnemen. Ik denk dat zoiets op dezelfde manier moet gaan als bij reinigingsmiddelen voor badkamer en toilet.

De vraag is : Wilt U de ongewenste geuren oxydatief, dus langs de chemische weg, bestrijden of wilt U ze alleen maar maskeren met een sterk geurende stof, bijvoorbeeld lavendel?

Als oxiderende stoffen komen in aanmerking calciumhypochloriet, natrium perboraat en natrium percarbonaat. De laatste heeft de voorkeur omdat die het minst vervuilend is voor het afvalwater. Maar U oxideert daarbij natuurlijk wel Uw eventuele geurstoffen.

Als U alleen maar ongewenste geuren wilt maskeren met een andere geurstof bent U natuurlijk wel minder hygienisch bezig. Je neemt dan niet de oorzaak van de ongewenste geuren weg.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer