Olie als appelstroop.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Olie als appelstroop.

Dag, ik ben een leek op chemie gebied, maar voor de ontwikkeling van een alternatief product ben ik echter al enkele weken druk in de weer kennis te vergaren over lijnolie/ standolie en hoe ik de samenstelling hiervan kan veranderen.. Mijn doel is om deze olie dikker te maken ..zonder dat ik de bindende eigenschappen verlies..evenals de oxiderende.. en de soepelheid..

Ik denk te weten dat men een meer solide olie verkrijgt door deze te koken.. (maar dit kost erg veel energie).. of onder hoge druk aan stoom te binden?.. ook weet ik dat ricinus olie samen met gewone olie een klont vormt..(niet bevordelijk in het blok van een 404 peugeot) en giftig geloof ik..

zijn er andere additieven, die er voor zorgen dat olie steviger/taaier van aard wordt.. ik wil naar een gebruikersvriendelijke standolieolie met een viscositeit als erg taaie kleverige appelsstroop.. ik dacht zelf aan harssoorten, omdat het eindproduct vochtbestendig moet zijn..maar weet niet of alle soorten hiervoor geschikt zijn..Het hoeft niet op een presenteerblaadje.. ieder vorm van tip, link, hint, ideetje is welkom evenals nuttige terminologie e.d om verder te komen..

bvd.

Berichten: 516

Re: Olie als appelstroop.

wel een gebruikelijke chemische techniek om oliën en vetten harder te maken (zijnde, meer verzadigd) is om ze te laten reageren met H2. echter dit is een zeer ontvlambaar gas. door het waterstofgas gaan de onverzadigde bindingen breken en verzadigde verbindingen worden. we hebben dat vorig jaar op het labo eens als proef moeten doen, maar hoe dat juist weer in elkaar stak (of er een katalysator nodig is enzo) zal ik zelf ook moeten opzoeken...

Maar misschien heb je hier alvast wat aan.

Berichten: 2

Re: Olie als appelstroop.

Als dit de enige methode is..dan vrees ik dat ik er praktisch gezien als huis-tuin en keuken "laborant" niet direct veel mee kan, er moet dus toch een hoop energie in blijkbaar.. dan houd ik het maar simpel.. ik dank u ..

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Olie als appelstroop.

Er is ook een fysische methode om olie dikker te maken: afkoelen....

Reageer