zinkconcentratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

zinkconcentratie

Hallo,

Ik moet de concentratie van opgelost zink in afvalwater bepalen. Wie kan mij helpen aan een eenvoudige meetprocedure die voor een "chemieleek" bruikbaar is. Het gaat om een globale indicatie, dus een meetnauwkeurigheid van 50 tot 100 microgram/liter is voldoende.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: zinkconcentratie

Zitten er in het afvalwater nog (hoge concentraties) aan andere metaalionen?

Berichten: 3

Re: zinkconcentratie

De officiële laboratoriumanalyses geven globaal de volgende waarden :

As 6, Cd <0.6, Hg <0.5, Pb 8, Cu 22, Cr 24, Ni 36, Zn 940, Al 1850.

Alle waarden in microgrammen/liter

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: zinkconcentratie

Je kunt de zink-concentratie het simpelst bepalen dmv een titratie met een EDTA (ethyleendiaminetetraacetaat) oplossing bij pH 10 met Eriochrome Black T als indicator. De kleuromslag is van rood naar blauw.

Of de andere ionen in het afvalwater interferentie met deze methode vertonen weet ik zo niet. Misschien dat een echt analytisch chemicus daar meer over kan zeggen.

Bij veel andere methodes heb je een spectrofotometer nodig.

Berichten: 3

Re: zinkconcentratie

Hallo,

Bedankt voor de informatie. Bij navraag hebben we bij Fisher Emergo testkits gevonden voor metalen. Helaas zit er geen testkit voor zink bij. We moeten de stoffen derhalve los aanschaffen m.n. EDTA 0,2N en Eriochrome Black T (zonder handleiding). Deze laatste is in poedervorm. Helaas ontbreken de gegevens om de zinkconcentratie te bepalen.

Vragen :

1.wie kan een tabel (of formule) aanleveren die de hoeveelheid zink bij bepaalde titratiehoeveelheid aangeeft ?

2. Is de poedervorm geschikt als indicatorstof ?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zinkconcentratie

Dat eerste hangt uiteraard af van de titer die je gebruikt. Die moet je eerst stellen. Het reageert wel 1:1 met zink. De Erio-T kun je gewoon in water oplossen. Die zal dan met een spatelpuntje in 100 ml water pikzwart moeten zijn. Daar heb je uiteraard maar een paar druppels van nodig als je gaat titreren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: zinkconcentratie

Ik heb in een boek de precieze beschrijving/handleiding voor deze titratie staan. Die kan ik je wel geven.

Berichten: 20

Re: zinkconcentratie

Hallo Herman,

wellicht dat deze kit handig voor je is, zie link

http://www.sigmaaldrich.com/Area_of_Intere.../Test_Kits.html

Onderaan de pagina zie je de mogelijkheden voor zink bepalingen.

Groeten,

Marieke

Berichten: 485

Re: zinkconcentratie

het vervelende van EDTA is dat het niet ionspecifiek werkt. Met zo'n titratie titreer je ook Ca en Mg mee....

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zinkconcentratie

Volgens mij was met de pH toch te bepalen in welke range je zat. Als je minimaal boven pH = 10 werkte, zou je pas last krijgen van calcium en magnesium?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zinkconcentratie

Volgens mij was met de pH toch te bepalen in welke range je zat. Als je minimaal boven pH = 10 werkte, zou je pas last krijgen van calcium en magnesium?
Dat klopt volgens mij.

Elk metaal heeft zijn optimale titratiepunt vanaf een bepaalde pH (richting pH omhoog, als ik het me goed herinner). Maar toch denk ik niet dat je voorkomt dat metalen storen bij elkaar.

Aan de andere kant:
Het gaat om een globale indicatie, dus een meetnauwkeurigheid van 50 tot 100 microgram/liter is voldoende.
dus misschien is storing door andere metalen niet belangrijk, mede gezien de verwachte gehalten in het water (voornamelijk zink en aluminium).

Reageer