evenwichtsoefening

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 264

evenwichtsoefening

Ok, ik heb dus een herexamen voor algemene chemie. Ik heb het niet gehaald met een half puntje, en het is helemaal de schuld van de oefeningen. Stomme fouten etc. (en het blijft nog steeds mn liefste vak!) Gelukkig ben ik er voor organische scheikunde wel prachtig door :D

Dus ik ben bezig met het hernemen van de leerstof en oefeningen. In mijn nota's staat er ergens een oefening die ik in het jaar niet gemaakt heb, en waar ik nu al een dag mijn hoofd op aan het breken ben.

Hij lijkt niet zo moeilijk om te maken, maar toch kom ik het vereiste antwoord niet uit :oops: op geen enkele manier.

here it goes:

SO2Cl2(g) <=====> SO2(g) + Cl2(g)

geg: Kp= 2.4 bij 375K

t=0 : 0.10 mol SO2Cl2 in een 2 liter vat bij 375K

gevr: hoeveel mol Cl2 wordt er gevormd? (0.069 mol)

Ik had 2 manieren bedacht:

-met de formule Kp=Kc (RT)Δngas kun je Kc berekenen en dan is het nog een kwestie van een gewone evenwichtsoefening (0.1-x enzoverder) maar zo kom ik dus niet aan het antwoord.

- Met de andere gegevens kan ik via de ideale gaswet (PV=nRT), de begindruk van het sulfonylchloride uitrekenen. Dan kan ik via de Kp een evenwichtsoefening maken op de partieeldrukken. Daarna terug via de ideale gaswet het aantal mol Cl2 uitrekenen. Ook op deze manier kom ik met geen mogelijkheid aan het opgegeven antwoord.

Rekenfouten kunnen het ook niet direct zijn, want ik kom steeds dezelfde waarden uit :-k

Is er iemand die me verder op weg kan zetten met deze oefening? Wat is er mis in mijn denkwijze? Of misschien is het opgegeven antwoord niet juist?

Berichten: 2.337

Re: evenwichtsoefening

Geldt die gaswet met partieeldrukken niet enkel wanneer er geen reactie is?

Berichten: 264

Re: evenwichtsoefening

volgens mij geldt ie wel om op t=0 de druk van het gas te berekenen. na de reactie zit je met partieeldrukken, de berekende begindruk van het sulfonylchloride kan je gebruiken in een vergelijking met x: (berekende druk-x) = partieeldruk van sulfonylchloride bij evenwicht.

althans, dat is wat ik denk..

misschien ben ik dan fout in het omzetten van de berekende partieeldruk van Cl2 naar het aantal mol?

(als ik volgens jou de gaswet niet kan gebruiken)

dan heb ik nog deze formule:

partieeldruk= molfractie * totale druk

ik geloof dat ik de ook al eens gebruikt heb om deze oefening op te lossen, maar ik zal het nog eens proberen, wie weet..

Berichten: 2.337

Re: evenwichtsoefening

Naar mij moet je niet luisteren voor je opgave maar ik vroeg het me gewoon af. ;)

De kans dat ik het beter zou weten dan jij is heel miniem. Van die tweede formule (partieeldruk= molfractie * totale druk) heb ik nog nooit gehoord. :oops: Maar ze is wel interresant.

Ik versta niet goed waarom de velen die hier online zijn (waren) en je kunnen helpen het momenteel niet doen. 8-) (vanaf nu moei ik me niet meer ;) ) :oops:

Berichten: 264

Re: evenwichtsoefening

Hey chemaniac,

ja ik weet dat jij me waarschijnlijk niet kan helpen met deze oefening. (alhoewel ik toch soms denk dat je meer inzicht hebt dan ik, en moest ik echt een stomme fout maken, dan zou je het wel zien denk ik)

En je moet je geen zorgen maken, ik heb nog een maand voor het herexamen, als niemand reageert zal ik dit topic wel weer naar boven schoppen ;)

Superlief van je dat je er zo mee inzit :) het komt allemaal wel in orde!

cheerz

Berichten: 516

Re: evenwichtsoefening

ik kom andere waardes uit, daarom wou ik eens vragen of die uitkomst van 0.069 mol juist was...

oja, en kp, waarvoor staat dat juist? is dat hetzelfde als de evenwichtsconstante, maar dan met partiëeldrukken ipv concentraties?

Berichten: 264

Re: evenwichtsoefening

ja, Kp is met partieeldrukken.

misschien is die waarde inderdaad niet juist..

op welke manier heb je het dan gedaan?

het lijkt me dat je meer inzicht hebt dan ik?

Berichten: 516

Re: evenwichtsoefening

nou, nee laat maar, sorry, ik had Kp eerst als Kc genomen... maar dat klopt natuurlijk niet...

Berichten: 264

Re: evenwichtsoefening

niemand die me kan helpen met de juiste strategie voor deze oefening?

:(

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: evenwichtsoefening

Je weet:

Kp = pSO2 * pCl2 / pSO2Cl2 = 2,4.

pSO2 = pCl2. Noem deze x.

pSO2Cl2 is dan 0,1 - x. (Die 2 liter doet er helemaal niet toe)

De vergelijking wordt dan:

x2 / (0,1-x) = 2,4.

Deze uitwerken geeft: x = 0,096 !!! Geen 0,069. Kennelijk heeft iemand de 6 en de 9 verwisseld. :lol:

Berichten: 264

Re: evenwichtsoefening

ja, maar dan heb je toch gewoon de partieeldruk berekend?

dat is dan toch nog niet het aantal mol?

En dat van het verkeerde getal kan goed zijn, want het was een handgeschreven oefening :oops:

(of de fout bij mij ligt laat ik in het midden...)

Berichten: 2.746

Re: evenwichtsoefening

pSO2Cl2 is dan 0,1 - x.
Je trekt een druk af van een aantal deeltjes [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: evenwichtsoefening

Het maakt in dit geval niet uit of je met drukken werkt of met aantal mol. Om de druk om te rekenen naar aantal mol pas je voor elke van de drie stoffen dezelfde formule toe.

Ook maakt het niet uit of je in de Kp nu partieeldrukken of aantal mol invult. Kort gezegd: die omrekeningsfactoren vallen tegen elkaar weg.

Dit zal niet altijd gelden, maar wel in dit specifieke geval. Afbeelding

Overigens is de uitkomst niet exact 0,096 maar ergens tussen 0,096 en 0,097 (afgerond 0,096). Als je de partieeldrukken (of in dit geval aantal mol) invult in de formule voor Kp (0,096 voor SO2 en Cl2 en 0,004 voor SO2Cl2) dan volgt er '2,30en nog wat' voor Kp.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: evenwichtsoefening

Marjanne,

Dat kan niet waar zijn! Aan de voorkant staat 1 stof, aan de achterkant twee. Je kunt je dus heel goed voorstellen dat als je zo'n vat samendrukt je het evenwicht verschuift!

Nog een indicatie is de eenheid van Kp, die hier helaas niet werd gegeven, maar die "bar" bedraagt.

De juiste oplossing van de opgave:

We beginnen met 0.1mol * 8,314472 J/mol/K * 375 K / 0,002 m3 = 155896 N/m2 = 1,559 bar in het vat. In de evenwichtssituatie is er 1,559 - x bar van de uitgangsstof, en x bar van elk van de ontledingsprodukten in het vat aanwezig, en x2/(1,559-x) = 2,4 bar. Hieruit volgt x=1,076 bar, ofwel 0,069 mol Q.E.D.

Berichten: 264

Re: evenwichtsoefening

ja, daar had ik nou niet aan gedacht, aan die bar! Hoe kun je dat zien aan een opgave als hij niet opgegeven is?

heel erg bedankt rrwh, nu snap ik hem wel helemaal! :)

Zelf vond ik het ook wel jammer dat die eenheid van Kp niet opgegeven werd, want hoe weet je dan met wat je verder moet rekenen?

en, inderdaad had ik de "tip" opgeschreven dat de druk verdubbelt naar rechts.

Daar moesten we het dan maar mee doen :P

Marjanne, wanneer kun je de druk aan het aantal mol gelijk zetten en wanneer niet?

Dat is me nog niet helemaal duidelijk..

Reageer