[scheikunde] dampdruk/vriespunt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] dampdruk/vriespunt

Haaaj!

Ik heb een paar vraagjes over algemene chemie:

·Wat is nu precies de dampdruk en het vriespunt?

·Voor mijn herexamen moet ik het volgende kennen: Je krijgt 6 reeksen van 3 stoffen (bv Hf, HSO4 etc) en dan moet je stof bepalen met hoogste kookpunt, hoogste vriespunt, dampdruk, osmotische druk etc etc. Je antwoord moet ook nog verklaard worden.

Hoe moet je zoiets oplossen? Hoe kun je dit aan de formules zien? (krijgt geen andere info, maybe wel Periodiek Systeem?)

Naar wat voor dingen moet je dan kyke? Aantal mol ofzo? En hoe weet je dan bv dat Hf sterker/minder sterk is dan HSO4??

Zou iemand mij kunne helpen want ik kom er echt niet uit :cry:



·Hetzelfde als je de zuur/base-sterkte moet geven/in rijtjes moet zetten?

·Is er een verband tussen de zuursterkte en de moleculaire structuur?

Alvast hartelijk bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] dampdruk/vriespunt

Dampdruk is de partiele druk boven een vloeistof. Deze is afhankelijk van de temperatuur.

vriespunt is de temperatuur waarbij (bij een bepaalde druk) de vloeistof en de vaste stof met elkaar in evenwicht zijn.

Deze eigenschappen zijn niet afhankelijk van de hoeveelheid stof. Het vriespunt van water bij normale druk is altijd nul graden, onafhankelijk of je een beker of een emmer water neemt.

Natuurlijk is er een verband tussen zuursterkte en moleculaire structuur. Een sterker zuur is een stof die nog steeds heel stabiel is als je er een H+ ion afhaalt. Maar het is niet eenvoudig om dat zo uit te leggen, daarvoor moet je terug naar het boek, en kijken wat daar allemaal over stabiliteit van stoffen wordt gezegd. Verder moet je van een paar belangrijke zuren gewoon weten hoe sterk ze ongeveer zijn.

Als je deze dingen helemaal niet begrijpt, heb je dan overwogen om de onderwezen stof nog eens door te nemen? Ik neem toch aan dat er geen examen wordt afgenomen over stof die niet is gegeven? Het gaat hier om zulke fundamentele vragen dat we die hier eigenlijk niet kunnen beantwoorden zonder een heel hoofdstuk uit je boek over te schrijven! Als je bij het lezen nog specifieke vragen hebt, dan zijn er op het forum voldoende mensen die je daar wel mee kunnen en willen helpen!

Berichten: 2

Re: [scheikunde] dampdruk/vriespunt

Ik snap wel wat het kookpunt/osmose/zuursterkte etc van een stof is..

maar ik snap niet egt hoe je dah moet 'toepassen' op een vraag

Ik zal een paar voorbeelden geven:

1) Rangschik volgens stijgend kookpunt en verklaar:

F2, Br2, Cl2, I2

(antwoord: F2<Cl2<Br2<I2) (omdat??)

2)Rangschik volgende waterige oplossingen:

o,1M NaCl, 0,1M CaCl2, 0,1M suikeroplossing,

volgens stijgend kookpunt, volgens stjigende osmotische druk en volgens stijgende dampdruk

(antwoord: 0,1M suikeroplossing<0,1M Nacl opl< 0,1M CaCl2opl) (omdat??)

3) Krijgt reeks van 3 stoffen, hiervan moet je stof met ut hoogste vriespunt bepalen

4) krijgt reeks van 3 stoffen, je moet degene met hoogste dampdruk bepalen

Mijn probleem:

Ik snap niet hoe ik aan zoiets moet beginnen,

Op wat voor dingen moet ik letten als ik zo'nreeks van formules krijg?

Welke vragen/tussenstappen moet ik zetten?

Wanneer moet ik op welke dingen letten?

(Bij kookpunt moet je bv letten op... ... ... )

Snapt u wat ik bedoel? Want ik kan ut niet zo goed uitleggen.. :oops:

Berichten: 42

Re: [scheikunde] dampdruk/vriespunt

Dag Carlijne

Naar alle waarschijnlijkheid zal je niet uit het blote hoofd moeten kunnen bepalen op hoeveel het kookpunt van pakweg fluorgas ligt. Je zou echter wel 'ns moeten nakijken van welke factoren bijvoorbeeld de kooktemperatuur afhankelijk is, zoals de maximumdampdruk, de druk in de vloeistof, moleculaire structuur etc. Dat geldt ook voor het rangschikken op osmotische druk, vriespunt en zuur-basesterkte.

Als je al die dingen niet experimenteel kunt aantonen om de vragen op te lossen, heeft het niet veel nut om er je blind op te staren. Kijk je theorie eens na en noteer waar je voor elk gegeven rekening mee moet houden, zoals ik hierboven al typte. Alleen met een periodiek systeem lukt het niet.

Groet

Dwangbuis

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] dampdruk/vriespunt

Kookpunten hangen ruwweg af van de interacties tussen de moleculen. Je kunt ervan uitgaan dat in de gasfase alle intermoleculaire bindingen zijn verbroken, dus als die sterk zijn gebeurt dat pas bij hoge temperatuur. Zware moleculen hebben meer interacties. En soms spelen bijzondere interacties als waterstofbruggen een rol. [edit: Die maken dat sommige "lichte" atomen ineens heel sterk binden]

Voor de dampspanning en kookpuntsverhoging van water met niet vluchtige opgeloste stoffen heb je als het goed is een eenvoudige regel geleerd die afhangt van het aantal opgeloste deeltjes.

Dampdruk is ruwweg omgekeerd met kookpunt: als de dampdruk bij een bepaalde temperatuur 1 bar bereikt, noemen we die temperatuur het kookpunt.

Smeltpunt is veel moeilijker als de stoffen belangrijk verschillen. Voor soortgelijke stoffen geldt ook weer dat grotere moleculen een hoger smeltpunt hebben.

Reageer