info over eiwitten aanwezig in rauw ei

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

info over eiwitten aanwezig in rauw ei

hello,

ik ben op zoek naar de meest voorkomende eiwitten van rauwe eieren (eiwit + dooier) en hun grootte. Als er een functie voor de eiwitten bekend is, zou ik die ook graag weten, kwestie van volledig onderzoek te doen ;)

ik MOET wel de bronvermelding hebben.

anders aanvaarden ze mijn project niet :P

alvast bedankt!

Berichten: 2.399

Re: info over eiwitten aanwezig in rauw ei

Kwestie van volledig onderzoek doen? Ja door andere als je zo je vraag stelt.

Zoek zelf eens op in de literatuur, en waar heb je allemaal al gezocht?

Berichten: 7

Re: info over eiwitten aanwezig in rauw ei

ik heb gezocht op internet, en ook op engelstalige sites, maar literatuur is geen slecht idee, mss in een artikel van een wetenschappelijk tijdschrift, heb je mss enig idee in welke tijdschriften er zo een artikel zou kunnen staan, of welke boeken?

Grtz

Berichten: 7

Re: info over eiwitten aanwezig in rauw ei

en om nog even terug te komen op die nogal onbeleefde eerste reactie die ik kreeg, ik ben GEEN profiteur.

• Ovalbumin 54%

Function- Nourishment; blocks digestive enzymes

• Ovotransferrin 12%

Function- Binds iron

• Ovomucoid 11%

Function- Blocks digestive enzymes

• Globulins 8%

Function- Plugs defects in membranes, shell

• Lysozyme 3.5%

Function- Enzyme that digests bacterial cell walls

• Ovomucin 1.5%

Function- Thickens albumen; inhibits viruses

• Avidin .06%

Function- Binds vitamin (biotin)

• Others 10%

Function- Bind vitamins, block digestive enzymes...

das slechts en deel van de info die ik al heb, ik zoek gewoon nog de grootte van deze eiwitten aangezien ik ze nog niet van allemaal heb!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: info over eiwitten aanwezig in rauw ei

Je zou eens kunnen kijken op de website van RCSB Protein Database. Door te zoeken op de namen van de eiwitten vind je informatie over struktuur, grootte etc. Alles met literatuurreferenties en andere doorklik-mogelijkheden.

Berichten: 264

Re: info over eiwitten aanwezig in rauw ei

Ook Pubmed heeft een proteine-database:

klik

Berichten: 2.337

Re: info over eiwitten aanwezig in rauw ei

Toen ik even Ovalbumin opzocht kwam ik op wikipedia tegen waar staat dat het van 60% tot 65% aanwezig is in eieren ik weet niat het juist is maar het is in ieder geval anders als wat jij hebt. ik weet niet of het belangrijk is. :)

Of zou die 60% enkel eiwit zijn. en 54% + eierdooier?

Berichten: 7

Re: info over eiwitten aanwezig in rauw ei

antwoord aan chemaniac:

wel, ik heb die percentages ook van wikipedia gehaald, de engelse versie ervan toch, deze percentages gelden weliswaar enkel voor het eiWIT en niet voor de dooier. ik heb al zoekwerk verricht over de eiwitten in de dooier, maar deze is zonder resultaat gebleven. kan toch niet zijn dat de dooier niks van eiwitten bevat, of heb ik dat nu zo mis op :oops:

als je toevallig de link nog weet mag je ze hier plaatsen dan zal ik de percentages eens vergelijken, alhoewel ik het verschil zeer vreemd vind aangezien de gegevens van dezelfde site afkomstig zijn.

aan de anderen: bedankt voor de links, deze zullen zeer goed van pas komen, en ik herinnerde me plots dat ik ook nog een account had op SDSC biology workbench, deze werken met dezelfde databanken (SWISSPROT,...) als NCBI

dus zal ik daar ook nog eens kijken.

allemaal bedankt voor jullie hulp. :)

Re: info over eiwitten aanwezig in rauw ei

cel-en genbiotechnologie schreef:ik heb al zoekwerk verricht over de eiwitten in de dooier, maar deze is zonder resultaat gebleven. kan toch niet zijn dat de dooier niks van eiwitten bevat, of heb ik dat nu zo mis op :oops:
Soms is simpel nagaan waar je mee te maken hebt een hulp bij de oplossing.

Vraag wat is een dooier nu eigenlijk en wat verwacht je dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: info over eiwitten aanwezig in rauw ei

Kijk voor wetenschappelijke literatuur eens op http://scholar.google.com/

PS: Die "onbeleefde" eerste reactie is voor andere lezers van je vraag goed te begrijpen. Je formulering is erg cru.

Berichten: 125

Re: info over eiwitten aanwezig in rauw ei

ik zou het op expasy proberen.

sjouke

Berichten: 7

Re: info over eiwitten aanwezig in rauw ei

hmmm, er zitten dus wel degelijk eiwitten in eigeel.

kleine doorbraak in mijn zoektocht:

lipoprotein (lipovitellin of ichthulin)

pseudoglobulin (livetin of tuchtin)

mucoid (vitellomucoid)

kan iemand mij vertellen of deze info klopt?

en namen van nog voorkomende eiwitten zijn steeds welkom, want ik heb slechts deze gevonden na dagen zoeken.

grtz

Re: info over eiwitten aanwezig in rauw ei

Ik dacht dat het simpeler zou zijn maar ik kan ook niet de eiwit samenstelling van de dooier vinden, alle tabellen geven alleen de aminozuursamenstelling.

Blijkbaar is het niet interessant of de samenstelling van de eiwitten varieert met het ei en met de tijd door bv enzymwerking ed. Persoonlijk lijkt mij de tweede optie de meest waarschijnlijke.

Zie de volgende twee links

http://www.fooddata.nl/Fooddata/index/voed...3&type=nutrient

http://www.cholesterol-and-health.com/Egg_Yolk.html

Berichten: 125

Re: info over eiwitten aanwezig in rauw ei

Hier een artikel dat een scheiding en identificatie van ei-eiwitten beschrijft.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=A...092e68bfd44e5a8

ik kan eventueel de pdf versie mailen.

sjouke

Reageer