dipoolmoment

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

dipoolmoment

Hellow,

ik was wat oefeningen aan het maken over vanalles en nog wat en ik kwam op een in verband met dipoolmomenten

aan de hand van volgende chemische formules moet ik deze rangschikken volgens dipoolmoment en nog wat, kan iemand mij helpen want ik weet niet hoe je zonder een ander gegeven deze juist kan rangschikken, bedankt!

* rangschik volgens toenemend dipoolmoment:

CCl4 - C(CH3)4- CFCl3 - CBrCl3 - CS2 (cijfers moeten in subscript)

* rangschik volgens toenemende oplosbaarheid:

diamant in water - PbS2 in zuiver water - NaCl in zuiver water - NaCl in 0,1 M KCl oplossing - NaCl in 0,1 M KBr oplossing

*rangschik volgens toenemende aciditeitsconstante (pKa niet geg uiteraard):

NaOH - HCl - H3PO4 - Na2PO4

bedankt!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2.746

Re: dipoolmoment

heb je zelf nog niets?

bij die eerste vraag, weet je de ruimtelijke schikking van die moleculen? en dat symetrie een dipoolmoment kan opheffen ...

zo moet je toch al een gedacht hebben?

die tweede, diamant kan niet ioniseren in oplossing, NaCl lost zeer goed op PbCl zeer slecht.

Als je NaCl oplost in water, en er zitten al Cl--en in het water, naar welke kant zal het evenwicht dan liggen?

En de derde, je hebt een base, een zout, een minder sterk zuur en een sterk zuur ...

Berichten: 7

Re: dipoolmoment

Hallo, ik ben nieuw hier. Altijd als ik chemie problemen heb vind ik hier de oplossing :)

Ik moet dezelfde oefening kunnen oplossen, CS2 moet trouwens CSr2 zijn

Ok , dit heb ik al.

* rangschik volgens toenemend dipoolmoment:

CCl4 < C(CH3)4 < CBrCl3<CSr2< CFCl3

Hoe moet ik juist de moleculen plaatsen zoals CFCl3 en CBrCl3 ? Moet ik dan de EN tussen C en F hebben? Of de EN tussen F en Cl?

* rangschik volgens toenemende oplosbaarheid:

diamant in water - PbS2 in zuiver water -NaCl in 0,1 M KCl NaCl in zuiver water - oplossing - NaCl in 0,1 M KBr oplossing

Waarom lost PbS2 slecht op?, NaCl in 0.1 Kbr lost het beste op want de K kationen zullen de Cl anionen omringen?

*rangschik volgens toenemende aciditeitsconstante (pKa niet geg uiteraard):

NaOH - HCl - H3PO4 - Na2PO4

NaOH < Na2PO4< H3PO4 < HCl

Groeten

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Ik heb je post hier en daar iets aangepast omwille van de leesbaarheid. Door het verkeerd gebruik van de sub-toets stond er nogal wat woorden als sub-tekst.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: dipoolmoment

Waarom moet CS2, CSr2 zijn 8-[ ?

Reageer