[scheikunde] Reactievergelijking oplossen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 15

[scheikunde] Reactievergelijking oplossen

Ik heb voor chemie een vakantietaak gekregen en een derde van de opgave gaan over reactievergelijking. Aangezien ik totaal zuig in chemie heb ik hulp nodig bij het oplossen van enkele gemakkelijke (voor de chemici dan) vraagstukken:

Hg + 2HBr ----> H2 + HgBr2

Hoeveel gram H2 kan bereid worden uit 50g Hg?

SiO2 + 2C ----> Si + 2CO

Hoeveel koolstofmonoxide (CO) komt er vrij wanneer 250g siliciumoxide (SiO2) reageert met koolstof (overvloedig aanwezig)?

SiCl4 + 2H2 ----> Si + 4HCl

Hoeveel waterstofchloride (HCl) komt er vrij wanneer 250g siliciumchloride (SiCl4) reageert met waterstofgas (overvloedig aanwezig)?

CaCO3 + 2HCl ----> CaCl2 + CO2(kleine 2) + H2O

Stel dat je vertrekt met 35g CaCO3, hoeveel gram H2O wordt er dan gevormd. Er is een overvloed aan HCl aanwezig.

Mg + 2HCl ----> MgCl2 + H2

Stel dat je vertrekt met 15g Mg, hoeveel gram H2 wordt er dan gevormd. Er is een overvloed aan HCl aanwezig.

2Na + Cl2 ----> 2NaCl

Indien voldoende Na aanwezig is, hoeveel gram NaCl kan men dan bereiden uit 500g Cl2?

Hopelijk kunnen jullie me helpen want ik ben echt een ramp in chemie.

Joe

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijking oplossen

Reken eerst eens elk gewicht om in mol. Een goede site om molmassa's te vinden is http://www.acros.be (engels).

Misschien zuig je helemaal niet in chemie, maar heb je nog geen logisch systeem ontwikkeld om opgaven aan te pakken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Reactievergelijking oplossen

Stapsgewijs kun je het zo aanpakken (1e vraag)

Hoeveel mol Hg is 50 gram Hg? (berekenen met het molgewicht van Hg)

Hoeveel mol H2 wordt er gevormd uit zoveel mol Hg? (dit kun je uit de reactievergelijking halen)

Hoeveel gram H2 is het aantal mol H2? (berekenen met het molgewicht van H2)



De rest doe je net zo. Je kunt de antwoorden die je vindt hier weer posten als je wilt dat ze nagekeken worden.

succes!

Berichten: 385

Re: [scheikunde] Reactievergelijking oplossen

Nog een tip: een kruistabel helpt erg als je niet weet of je moet vermeningvuldigen of delen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijking oplossen

Nog een tip: een kruistabel helpt erg als je niet weet of je moet vermeningvuldigen of delen.
Of je leert hoe eenheden werken, dan heb je ook geen apentrucjes nodig. No offense, maar zo noem ik die dingen gewoon. :)

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Reactievergelijking oplossen

Ik heb problemen met enkele reactievergelijkingen maar ondanks de reacties, weet ik nog steeds niet hoe ik dit moet oplossen. Mijn chemielevel zou eigenlijk 0 of -1 ofzo moeten zijn. Zou je dit stapsgewijs kunnen uitleggen alsjeblieft want ik moet deze taak volgende week indienen.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Gebruik niet de 'reportknop' om in een topic te reageren. Hiervoor is de 'reageerknop' </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijking oplossen

Waar loop je dan 's hemelsnaam vast? Molmassa's kun je opzoeken in het periodiek systeem.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Reactievergelijking oplossen

Goed, ik zal de eerste in kleine stapjes voordoen:

Hg + 2HBr ----> H2 + HgBr2

Hoeveel gram H2 kan bereid worden uit 50g Hg?

-Hoeveel mol is 50 g Hg?

Het molgewicht van Hg is 200.59 g/mol (opzoeken)

50 g Hg is dan 50 g / 200.59 g/mol = 0.25 mol Hg

-Hoeveel mol H2 wordt er gevormd uit zoveel mol Hg?

In de reactievergelijking kun je zien dat er uit 1 mol Hg ook 1 mol H2 wordt gevormd. Uit 0.25 mol Hg kun je dus 0.25 mol H2 bereiden.

-Hoeveel gram H2 is het aantal mol H2?

Het molgewicht van H2 is 2.02 g/mol (opzoeken)

0.25 mol H2 is dan 0.25 mol x 2.02 g/mol = 0.50 g H2

Zo doe je het voor de andere ook.

Berichten: 264

Re: [scheikunde] Reactievergelijking oplossen

Je moet het inderdaad stap voor stap bekijken.

Voor je eerste oefening:

Er wordt gevraagd hoeveel gram H2 je kan bereiden uit 50 gr Hg.

=>Wat heb je?

(50 gr Hg)

hierin kun je niet verder rekenen, zo zit chemie nu eenmaal in elkaar, daarom hebben we het handige systeem van molmassas :)

je kunt de molmassa's opzoeken in je tabel van mendeljev, of in dat boekje dat je in nederland gebruikt (ik weet de naam even niet, maar dat is heel makkelijk te vinden)

Als je de molmassa van Hg gevonden hebt (200,59), kun je het aantal gram Hg omrekenen naar een aantal mol, hier kun je dan wel weer verder mee.

dit is de formule: aantal mol = aantal gram/molmassa

als je weet hoeveel mol je hebt kun je nu kijken naar:

=> Wat heb ik nodig?

hier keer je terug naar je (uitgebalanceerde!) reactie. In dit geval is het simpel: voor 1 molecule Hg wordt 1 molecule H2 gevormd. Dus het uitgerekende aantal mol komt overeen met het aantal mol H2 je bekomt. (Indien dit niet het geval is, kun je de regel van 3 gebruiken)

Dan reken je via de molmassa van H2, met dezelfde formule het aantal gram uit:

aantal gram= aantal mol* molmassa

probeer het nog eens ;)

edit: te laat :P

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Reactievergelijking oplossen

Moet ik voor de volgende 5 vraagstukken dezelfde werkwijze toepassen want er worden toch andere vragen gesteld.

Ik heb voor het 2de vraagstuk als antwoord 6,72g CO maar ik heb wel geen rekening gehouden met het gedeelte dat koolstof overvloedig aanwezig is. Wat moet ik doen als er CO gevraagt wordt maar 2CO in de reactievergelijking staat?

Als dit niet juist is, kan je dan alsjeblieft voor de laatste keer deze 2de vraag weer stapsgewijs uitleggen, hierna moet het gewoon lukken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Reactievergelijking oplossen

Hoe kom je aan die 6.72 g? Ik kom op iets totaal anders uit.

Kun je stapsgewijs laten zien hoe je de berekening uitvoert? Dan kunnen wij bekijken waar je de fout ingaat.
maar ik heb wel geen rekening gehouden met het gedeelte dat koolstof overvloedig aanwezig is
Dat zetten ze er alleen bij om aan te geven dat àl het SiO2 wegreageert.
Wat moet ik doen als er CO gevraagt wordt maar 2CO in de reactievergelijking staat
Er staat 2 CO in de reactievergelijking omdat er per molecuul SiO2 2 moleculen CO gevormd worden. Dus om aan het aantal mol CO te komen moet je het aantal mol SiO2 met 2 vermenigvuldigen. Stel dat je 1 mol SiO2 laat reageren met koolstof dan wordt er dus 2 mol CO gevormd.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Reactievergelijking oplossen

Zo heb ik vraag 2 opgelost:

1 mol SiO2= 60g

250g SiO2= 250g / 60g= 4.17 mol SiO2

1 mol SiO2= 1 mol 2CO

1 mol 2CO = 56g

1 mol CO = 28g

4.17 mol CO = 4.17 mol * 28g/mol = 116.76g CO

Berichten: 190

Re: [scheikunde] Reactievergelijking oplossen

Ik kom aan 116.52 g maar werkte wel met twee decimalen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijking oplossen

Als je het helemaal goed wil doen, rond je af tot 117g (significante cijfers ;) )

En je zou kunnen overwegen om ipv

1 mol SiO2= 1 mol 2CO

1 mol 2CO = 56g

1 mol CO = 28g

te schrijven:

1 mol SiO2 komt overeen met 2 mol CO

4,17 mol SiO2 komt overeen met 2 * 4,17 mol CO = 8,34 mol CO

De regel die erna komt, mag je niet eens schrijven: je houdt op die manier grapig genoeg geen rekening meer met je reactievgl.

De einduitkomst zou dus zijn: 8,34 mol * 28 g/mol = 234 g CO

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Reactievergelijking oplossen

Ok ik heb de 2de vraag opnieuw gedaan ook met 2 decimalen en ik kom hetzelfde uit. Voor de volgende vragen heb ik dan als uitkomst:

3) 214.38 HCl

4) 6.31g H2O

5) 031g H2

6) 824g NaCl

Reageer