Synthetische diamant

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Synthetische diamant

Weet iemand hoe synthetische diamant wordt gemaakt? En kun je dan de zuiverste diamanten verkrijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Synthetische diamant

Door reductie van methaan door waterstof in de gasfase.

ff googelen

http://www.e6.com/e6/page.jsp?pageid=600401040

Berichten: 385

Re: Synthetische diamant

Echtepino schreef: Door reductie van methaan door waterstof in de gasfase.
Die vat ik niet. Thermolyse van methaan of iets anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Synthetische diamant

Als je googelt op synthese diamant, dan vind je verschillende methoden. De meeste gaan uit van grafiet dat bij hoge temperatuur en zeer hoge druk wordt samengeperst voor enkele maanden.

Dit vond ik als ´nieuwe´ methode op een externe link van wikipedia (diamantsynthese): klik

Berichten: 385

Re: Synthetische diamant

Dat is met plasma en een bomdardement ofzo. Dat gaat m'n pet te boven.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Synthetische diamant

Er zijn machines te koop (in Rusland?) die voor een kostprijs van ca. 100 dollar een 4 karaats gele diamant kunnen maken die voor een diamantair niet te onderscheiden is van een zeer gewaardeerde en dure "natuurlijke" gele diamant. Ik heb begrepen dat er in New York een bedrijf is dat een groot aantal van die machines in continubedrijf houdt.....

Op het web vind ik: http://www.gemesis.com/

Berichten: 198

Re: Synthetische diamant

diamanten moeten tegenwoordig toch een certificaat hebben?

zo van: waar gevonden, wanneer, oorspronkelijk karaats etc...

dus mss op zicht ni te herkennen, maar veel geld gaat ge toch ni krijgen voor zo'n diamant denkik...

Berichten: 915

Re: Synthetische diamant

Het filmpje van de firma ontsluiert niet zo veel..

Ik geloof er toch niet zo in, de enige die ik ooit een synthetische diamant zag maken, was Jimmy Neutron...

Re: Synthetische diamant

Ik geloof er toch niet zo in, de enige die ik ooit een synthetische diamant zag maken, was Jimmy Neutron...
Het wordt echt gedaan, kijk maar eens op de volgende link

http://www.hrdresearch.be/Diamond/S%20Synthese.pdf

Berichten: 915

Re: Synthetische diamant

...een 4 karaats gele diamant kunnen maken die voor een diamantair niet te onderscheiden is van een zeer gewaardeerde en dure "natuurlijke" gele diamant...
Groeilijnen in een diamant kunnen zichtbaar gemaakt worden door kortegolf UV licht (Diamond View toestel). Het verschil in groeipatronen tussen natuurlijke en synthetische diamanten is evident voor een getraind onderzoeker. Algemeen kan men stellen dat synthetische diamanten "eenvoudige"groeistructuren hebben.
(Van bovenstaande link)

Het is dus toch geen diamant (net zo min een polyamide géén polypeptide mag genoemd worden, alhoewel de bindingen in kunstmatige polyamide identiek hetzelfde zijn als die in een natuurlijk peptide).

Berichten: 318

Re: Synthetische diamant

Ik dacht inderdaad ook gehoord te hebben dat de kwaliteit van synthetisch diamant heel anders is dan die van natuurlijk.

Wat ik mij ook afvroeg: ze gebruiken een startkristal, en daartussen zit toch nog een metaal-legering of zoiets? moeten ze dat er dan nog af slijpen?

En die syntethische diamant gebruiken ze toch enkel voor toepassingen in de bouw enzo he? Voor slijpstenen enzo?

Groeten

Re: Synthetische diamant

Of iets een diamand is wordt bepaald door de samenstelling (koolstof) en het kristalrooster (tetraëdisch)

De kwaliteit wordt bepaald door het aantal en soort imperfecties in het kristalrooster.

De natuurlijke diamanten varieren enorm in kwaliteit van iets wat je als leek niet eens als diamant zou herkennen grijsgrauw en niet glinsterend tot helderwitte en insluitselvrije kristallen.

Synthetische diamant kan van edelsteenkwaliteit zijn en deze zijn zonder hulpmiddelen en ervaring niet van echt te onderscheiden

Reageer