[scheikunde] stoechiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] stoechiometrie

Hallo iedereen, ik heb een vakantietaak van chemie gekregen voor stoechiometrie ik heb als 17 van de 20 oefeningen opgelost gekregen, maar er zijn er twee waar ik me de tanden op stukbijt kan iemand helpen?

1) Men laat 5.6 gram zilver reageren met 6.5 M HNO3-opl. Welk volume zuuropl. is hiervoor nodig? Welke massa zilvernitraat kan men zo verkrijgen? Welk volume NO-gas wordt hierbij vrijgemaakt bij 1010 hPa en 32°C



Ag + HNO3 -> AgNO3 + NO + H2O

2) Uit een zuurstoffles met volume van liter wordt bij 20°C de dizuurstof ontnomen die nodig is om 95 gram aluminium te verbranden. Deze reactie verloopt volledig indien de overmaat aan dizuurstof 5% bedraagt. Welke drukverandering, veroorzaakt door het gebruik van dizuurstof, kan men aflezen op de manoeter van de zuurstoffles

alvast bedankt , jelle

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] stoechiometrie

Men laat 5.6 gram zilver reageren met 6.5 M HNO3-opl. Welk volume zuuropl. is hiervoor nodig? Welke massa zilvernitraat kan men zo verkrijgen? Welk volume NO-gas wordt hierbij vrijgemaakt bij 1010 hPa en 32°C

Ag + HNO3 -> AgNO3 + NO + H2O
Hoeveel mol is 5,6 g zilver?

Met hoeveel mol HNO3-oplossing reageert dit?

Hoeveel mol HNO3 zit er in een liter oplossing?

Hoeveel ml of l HNO3 heb je dan nodig?

Hoeveel mol AgNO3 ontstaat er?

Hoeveel gram is dat?

En hoeveel mol NO ontstaat er?

Gebruike ideale gaswet om het volume te berekenen.

Probeer dan eerst zelf de tweede eens?

Schrijf daarvoor eerst eens de reactievergelijking op.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] stoechiometrie

Voordat je aan die zilvernitraatoefening begint: eerst de reactievgl kloppend maken en volgens mij spoort een van je producten niet; NO dat NO2 moet zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] stoechiometrie

Voordat je aan die zilvernitraatoefening begint: eerst de reactievgl kloppend maken en volgens mij spoort een van je producten niet; NO dat NO2 moet zijn.
De stoichiometrie klopt inderdaad niet, maar de producten sporen prima hoor :

NO3- + 4 H++ 3 e- -> NO(g) + 2 H2O(l) E0 = +0,96 V

NO3- + 2 H+ + e- -> NO2(g) + H2O(l) E0 = +0,81 V

In de praktijk krijg je weliswaar een mengsel van NO en NO2, maar in de vraag wordt er van uit gegaan dat er enkel NO gevormd wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] stoechiometrie

Ok, maar zie jij verder een bron van protonen in die reactievgl staan? Het is nl makkelijker een coefficient te vergeten dan een hele component. Daar ging ik dus van uit

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] stoechiometrie

HNO3 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] stoechiometrie

Klopt, maar elke HNO3 levert maar 1 proton. Je zou op zijn minst de toevoeging + H+ in de reactievgl verwachten. Dat uiteraard niet het enige punt. De zuur- en stikstofbalans kloppen ook niet.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] stoechiometrie

eerste ging, maar de 2de weet ik echt niet wat te doen btw het was V = 50 liter

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] stoechiometrie

Klopt, maar elke HNO3 levert maar 1 proton. Je zou op zijn minst de toevoeging + H+ in de reactievgl verwachten. Dat uiteraard niet het enige punt. De zuur- en stikstofbalans kloppen ook niet.
3 Ag + 4 HNO3 -> 3 AgNO3 + NO + 2H2O

toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] stoechiometrie

eerste ging, maar de 2de weet ik echt niet wat te doen btw het was V = 50 liter
Hoe kom je aan die 50 liter. Kun je dat voorrekenen?

FsWd wees er terecht op dat de reactievergelijking van de zilverreactie niet klopte.

Die is zoals Dr. Quico hierboven meldt. Klopt jouw 50 liter dan nog?

Ook voor je tweede vraag geldt: stel eerst de reactievergelijking op en maak deze kloppend. Het is niet zomaar

Al + O2 ---> Al2O3.

Links en rechts moeten de aantallen per atoom gelijk zijn.

Edit:

P.S.: ik meld dit laatste nadrukkelijk omdat je ook in je andere topics niet eerst de reactievergelijking kloppend maakt...

Reageer