[scheikunde] enkele oefeningen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] enkele oefeningen

hi iedereen, kben men chemie wat aan het hermaken van vorig jaar omdat ik het nogal lastig had met chemie namelijk met het laaste hoofdstuk stoechiometrie ik heb van de juffrouw enkele herhalingsoefeningen gekregen waar ik het lastig bij heb miss dat jullie mij de juiste weg kunnen geven hoe deze oefeningen op te lossen?

1) 70 ml H2SO4-opl met massadichtheid= 1,15 g/ml en 40gew% worden gemengd met 40 ml 0,2 M Al(OH)3-opl. Bereken alle molaire eindconcentraties.

2) 10 grams Ca(OH)2 en 15 ml CH3COOH met massadichtheid= 1.05g/ml en 80gew% worden gemengd. Van één van deze stoffen is er een overschot als de reactie stilvalt. Hoeveel mol en van welke stof?

3) op een fles staat vermeld: H3PO4-opl. met massadichtheid=1.94g/ml en 95 gew%

hoe maak je 250 ml 0.2 M H2SO4-opl.?

4) om 300ml H3PO4-opl. 0.28N te bekomen werd van de oorspronkelijke oplossing met massadichtheid 1.1g/ml en x gew%, 5 ml aangelengd tot 300ml. bereken het gew%

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Trouwens, je vraag zal met wat punten en komma's, en minder afkortingen, iets duidelijker te lezen zijn... ;) </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] enkele oefeningen

Waar loop je bij ze allemaal vast? Het is een beetje goochelen met eenheden.

Je hebt 70 ml H2SO4-opl. Hoeveel gram is dat? (gebruik de dichtheid)

40% van dat gewicht is maar H2SO4, hoeveel gram is dat?

H2SO4 heeft een molmassa van 98 g/mol. Hoeveel mol H2SO4 heb je dus?

Berichten: 190

Re: [scheikunde] enkele oefeningen

Ik zou even tussendoor willen benadrukken dat, als je met gew gewicht bedoelt, dit niet hetzelfde is als massa... misschien een detail in je ogen maar niet in de fysica :D

BTW in welk jaar geven ze die leerstof?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] enkele oefeningen

Bonzai schreef: Ik zou even tussendoor willen benadrukken dat, als je met gew gewicht bedoelt, dit niet hetzelfde is als massa... misschien een detail in je ogen maar niet in de fysica :D

BTW in welk jaar geven ze die leerstof?
Mja je gaat het spul niet in vrije val verwerken hoop ik :oops:

Berichten: 264

Re: [scheikunde] enkele oefeningen

Voor die massaprocenten gebruik ik altijd dit trucje om niet in de war te geraken:

Je kunt dan zeggen: 1 liter oplossing weegt: (massadichtheid in gr/l)

=> dan gebruik je het massa(of gewichts)procent, je rekent dus het procent van de dichtheid uit en dan weet je hoeveel gram (vb H2SO4) je oplossing bevat.

Reageer