oxidatie of reductie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 152

oxidatie of reductie

Hallo iedereen,

ik zit met een probleemje! ik kom er maar niet uit of een bepaalde reactie uit mijn cursus nu een oxidatie of een reductiereactie is

H2O2 + Cl- --------> HOCl + H2O

Ik zou het willen proberen via verandering van de oxidatiegetallen, maar het probleem is dat ik het oxidatiegetal van Cl in HOCl niet weet en zo dit van het zuurstofatoom ook niet kan ontcijferen.

Kan iemand me helpen? Alvast bedankt!

stef.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: oxidatie of reductie

Bij HOCl is H +1 en O is -2 dus Cl heeft oxidatiegetal +1

Cl- wordt dus geoxideerd en H2O2 wordt gereduceerd.

Berichten: 264

Re: oxidatie of reductie

maar de hele reactie is zowel een oxidatie als een reductie. (die gaan altijd samen door)

daarom noemen ze redox ;)

Berichten: 67

Re: oxidatie of reductie

Dat klopt dan dus...H2O2 is de oxidator, die wordt gereduceerd, en Cl- is de reductor, die wordt geoxideerd. Wat is het probleem? :)

Berichten: 67

Re: oxidatie of reductie

Ik ben niet meer zo goed in redoxreacties, maar ik denk dat de reactie die Sarickx opschrijft, niet goed is

H2O2 + Cl- --------> HOCl + H2O is niet goed

het moet zijn H2O2 +HCl ---> H2O + ClOH

Een reactievergelijking moet immers electrisch neutraal zijn? Waar is dan de lading die je voor de pijl schrijft, na de pijl gebleven? En stoechiometrisch klopt ie ook niet zoals Sarickx hem schrijft: de som van H's, O's en Cl's moet aan beide zijden van de reactiepijl gelijk zijn, en dat is ie in de vergelijking van Sarickx niet.

Zoals ik al zei ben ik in redox reacties niet zo goed meer, maar misschien helpt het uitzoeken en kloppend maken van de oxidatiegetallen als je de reactie zo opschrijft:

HO-OH + H-Cl ---> HO-Cl + HO-H

Succes,

Eric

Berichten: 3.145

Re: oxidatie of reductie

De vergelijking van eric van der meulen is inderdaad al een stuk beter. Helemaal goed kan ik hem nog niet noemen, want in water heb je geen HCl. Dit is vrijwel volledig geioniseerd. Ik zou schrijven:

H2O2 + H+ + Cl- ---> H2O + HOCl

Dit is echt een netto reactievergelijking en deze doet zeker geen recht aan het werkelijke reactiemechanisme. Er ontstaat trouwens vooral Cl2 in werkelijkheid, als je deze twee stoffen mengt.

Berichten: 67

Re: oxidatie of reductie

Omdat vrije protonen in oplossing niet bestaan, zou ik dan weer schrijven:

H2O + HCl ---> H3O+ + Cl-

H3O+ + Cl- + H2O2 ---> 2H2O + HOCl

Maar hoe kom je dan aan Cl2?

We komen er wel uit, vast wel ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oxidatie of reductie

Versimpeld:

HCl + HOCl --> H2O + Cl2

Berichten: 67

Re: oxidatie of reductie

Chapeau, FsWd, het Cl2 probleem is uit de wereld......nu nog de redox reactie uitgaande van H2O2.......

Ik wet het niet meer, ik haak af... :cry:

Berichten: 3.145

Re: oxidatie of reductie

Simpelweg, voor Sarickx zou ik gewoon uitgaan van

H2O2 + Cl- --> H2O + ClO-

Hierij gaat chloor van de -1 naar de +1 oxidatie toestand. Beide zuurstof atomen in waterstof peroxide hebben oxidatie toestand -1, na de reactie hebben ze allebei oxidatie toestand -2. Dus er is een redox reactie. Wat is nu de oxidator en wat de reductor?

Hiermee is de docent van de cursus vast wel tevreden :P .

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Om het verhaal nu even wat lastiger te maken...

H2O2 reageert niet met Cl- als er geen zuur aanwezig is. Blijkbaar is er geen mechanisme om chloride te oxideren. Dus, bovenstaande reactievergelijking is leuk voor een theoretisch vraagstukje uit een cursus, maar hij treedt in de praktijk niet op.

Sterker nog, ClO- en H2O2 kunnen helemaal niet naast elkaar bestaan. Ze reageren met elkaar, onder vorming van singlet zuurstof.

H2O2 + ClO- ---> H2O + Cl- + O2*

Hier is O2* een speciale vorm van zuurstof in een hogere energietoestand. Deze valt snel terug in de laagste energietoestand en daar wordt een foton bij uitgezonden:

2O2* ---> 2O2 + hv (ca. 640 nm, zichtbaar als rood licht)

Een molecuul O2* is ook niet echt stabiel. Het valt ook als het niet reageert met nog zo'n molecuul zelf ook terug:

O2*---> O2 + hv (ca. 1280 nm, infrarood)

Dit is een erg leuke proef. Geconcentreerd 30% waterstofperoxide toevoegen aan een vast hypochloriet (bijv. calcium hypochloriet, zwembadchloor tabletten of granulaat) geeft een leuk effect in het donker. De singlet zuurstof ontwijkt uit de mix en je ziet heel fraai het rode licht van de terugval naar gewone zuurstof.

Afbeelding

(als je dit doet, niet meer dan 1 gram calcium hypochloriet gebruiken en niet meer dan 3 ml waterstofperoxide 30%, de reactie is vrij heftig).

-----------------------------------------------------------------------------------------------

In aanwezigheid van zuur kan waterstofperoxide wel reageren met chloride ion, maar het mechanisme is best wel complex (het is zelfs een oscillerende reactie, er ontstaan afwisselend chloorgas en zuurstofgas, weet ik uit ervaring ;) ). Als je geconcentreerd HCl en geconcentreerd H2O2 mengt (beide pakweg 30%), dan gaat de mix afwisselend zuurstof afgeven (stevig bruisen) en chloor (minder hard bruisen, duidelijk zichtbare groene kleur).

Aan reactievergelijkingen van het systeem waag ik me hier maar niet. Het preciese mechanisme weet ik niet. Uiteindelijk is de netto reactie als volgt:

Hoofdreactie: H2O2 + 2HCl --> 2H2O + Cl2

Tevens: 2H2O2 --> 2H2O + O2

Maar nogmaals, dit is alleen een netto beschrijving. De werkelijkheid is veel gecompliceerder en er zullen ongetwijfeld in tussenstappen stoffen als HOCl en OH een rol spelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oxidatie of reductie

Zou je dit ook kunnen flikken met bleekmiddel (zonder verdikker en zooi) en opgeloste vanish oxy (wat een peroxidecomponent bevat)?

Berichten: 3.145

Re: oxidatie of reductie

In principe wel, alleen dan is de rode gloed waarschijnlijk te zwak om te zien. Ik heb het experiment wel eens gedaan met 12% waterstofperoxide en gewone bleekmiddel (4% actief chloor). Je krijgt dan zeker een hoop belletjes van zuurstof, maar de rode gloed is dan zo zwak dat je het (hoegenaamd) niet ziet.

Berichten: 2

Re: oxidatie of reductie

Hoi hoi,

Nu we het hier toch over hypochloriet hebben, en redoxreacties, heb ik ook nog een vraagje: Wat zijn de halfreacties van hypochloriet als oxidator en als reductor? Ik probeer er namelijk achter te komen hoe hypochloriet de reactievergelijking van hypochloriet met een zwavelbrug eruit ziet. (achtergrond: ik doe mijn profielwerkstuk over haar, en ik probeer uit te zoeken hoe zwembadwater slecht kan zijn voor je haar.)

Ik heb gevonden zwavelbruggen geoxideerd kunnen worden tot twee sulfonzuurgroepen, en dat ze ook gereduceerd kunnen worden tot twee thiolgroepen. Deze laatste snap ik wel, maar van de eerste(sulfonzuur) kan ik de redox-halfreactie niet uitvogelen en niet vinden.

Weet iemand van jullie hier misschien het fijne van?

Reuze bedankt,

Groetjes,

Sarah Afbeelding
Peak fools

Reageer