ontsteking of gewoon een ontstekingsreactie??

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 107

ontsteking of gewoon een ontstekingsreactie??

hoi,

ik moet een opdracht maken, maar ik twijfel over de diagnose

is dit nu een ontsteking?

of is het gewoon de ontstekingsreactie (de ontstekingsfase) bij een gewone genezing? ontstekingsreactie - proliferatie - remodellering

Op je spreekuur zie je een 18-jarige jongen met een enkelblessure. Gisteren, tijdens een hockeywedstrijd heeft hij zijn enkel verzwikt. Bij de spoedeisende hulp werd een flinke rekking van de enkelbanden vastgesteld, verder waren er geen beschadigingen aan het enkelgewricht. De enkel werd ingezwachteld. Hij kreeg het advies om een paar dagen rustig aan te doen en zonodig een paracetamol nemen tegen de pijn.

Nu komt hij met de klacht dat de enkel toch wel flink pijn doet. Afgelopen nacht heeft hij nauwelijks kunnen slapen van de kloppende pijn in de enkel. Bij onder­zoek constateer je een flink gezwollen enkelgewricht, dat warm aanvoelt. Bewegen van de voet doet verder geen extra pijn wat reden is om de jongen gerust te stellen.

De patiënte vraagt om een recept voor de pijn.



Bij deze patiënt moet, zoals overigens altijd, een afweging worden gemaakt of, en zo ja, welk analgeticum (pijnstiller) voor wordt geschreven. Ga er bij deze casus vanuit dat een pijnstiller voor wordt geschreven.

Wanneer het een ontsteking is zou ik voor een NSAID geen

Wanneer het geen ontsteking is , maar gewoon de normale eerste fase in de wondgenezing, ga ik voor paracetamol

wie kan me helpen?

dank je

karen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: ontsteking of gewoon een ontstekingsreactie??

Het feit dat de enkel warm aanvoelt en dat de enkel flink gezwollen is wijst m.i. op een onsteking. Al googelend lijken zwellingen, verkleuringen en pijn normale verschijnselen te zijn van een verstuiking/verzwikking, maar bij warmte (en flinke zwellingen, ernstige verkleuringen en abnormale pijn) wordt het advies te geven nogmaals de huisarts te raadplegen.

Gezien het feit dat de patiënt al het advies heeft gekregen om paracetamol te nemen tegen de pijn en toch met pijnklachten terugkomt zou ik voor NSAID gaan.

NB: De vraag is of je zo'n patient dan een NSAID met bloedstollings vertragende werking moet geven. Ernstige zwellingen, warmte en kloppende pijn kunnen ook wijzen op een trombose. Ik weet niet (ben geen deskundige) in hoeverre de toediening van zo'n middel dan juist voor ernstige complicaties zou kunnen zorgen of niet (losraken van een al bestaand bloedpropje met risico op embolie). Ook weet ik niet hoeveel tromboses er onstaan door enkelletsels en of dit een risico is om rekening mee te moeten houden.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 46

Re: ontsteking of gewoon een ontstekingsreactie??

Een enkel kan na een verzwikking fors gaan zwellen. een zwelling voelt in de meeste gevallen warm aan.

Het betreft hier een verstuiking door een trauma en als er geen wonden zijn hoef je die zwelling niet te zien als een ontsteking maar als weke delen letsel ten gevolge van een trauma. Door wonden aan de huid kan wel een ontsteking ontstaan. Erysipelas (wondroos) is hier een berucht voorbeeld van, vaak voelt een patient zich niet lekker en krijgt koorts. tevens is de roodverkleuring bij een ontsteking anders dan bij een verzwikking.

Als echter de pijn toeneemt en pijnstillers werken niet laat je gewoon een rontgenfoto maken, zeker als er geen foto gemaakt is. Een breuk kan altijd gemist worden

Watdoor je eigen ervaringen.

Je kunt beginnen met paracetamol. Of paracetamol in combinatie met een NSAID (diclofenac). Wat ook een goede pijnstiller is: gips.

Een week gips doet wonderen zeker als een drukverband niet goed helpt.

Wat betreft de nsaid: als iemand geen antistolling gebruikt (ook nog afhankelijk van het soort) kun je rustig nsaid's geven. Zijn mensen bekend met maagklachten geef dan liever geen nsaid of het moet met een maagzuurremmer gepaard gaan. Bij mensen met een maagzweer in de geschiedenis zou ik geen nsaid geven.

trombose kan een mogelijke complicatie zijn, maar ik ben het op de eerste hulp nooit tegengekomen. Tevens is posttraumatische dystrofie mogelijk

Berichten: 41

Re: ontsteking of gewoon een ontstekingsreactie??

Nu het toch over ontstekingen gaat, zou ik graag nog deze vraag stellen.

Telkens ik een blessure heb (spierscheur of spierverrekking) treedt er bij mij altijd een ontstekingsreactie op.

Wat is hier de oorzaak van?

Kan dit worden voorkomen?

Dikwijls (naar mijn 'gevoel', ik ben immers maar een leek) lijken ontstekingsremmers niet echt goed te werken.

Berichten: 107

Re: ontsteking of gewoon een ontstekingsreactie??

ontstekingsreactie kan je niet voorkomen... volgens mij ...

wat er gebeurt:

er treedt weefselschade op en bloedvatruptuur

vervolgens gaat het beschadigde bloedvat (gladde spiercellen) samentrekken en gaat de bloedstolling op gang komen

een bloedprop wordt gevormd en er ontstaat trombocyten aggregatie...

en ga zo maar verder

Het enige wat je er aan kan doen is : niet scheuren ! Afbeelding

Berichten: 46

Re: ontsteking of gewoon een ontstekingsreactie??

een ontstekingsreactie heeft qua uiterlijk en pijnbeleving veel overeenkomsten met een kneuzingsreactie doch heeft een heel andere oorzaak en dus een andere manier van "in werking treden"

Bij de ontstekingsreactie gaat je afweersysteem in de aanval tegen bacterieen/virussen/schimmels/lichaamsvreemde voorwerpen. En bij een kneuzingsreactie is er sprake van wekedelenletsel dat wordt veroorzaakt door direct inwerkend geweld. Het lijkt op elkaar maar het is niet hetzelfde.

Reageer