zuren en zuurresten

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 78

zuren en zuurresten

Is er een regel?

Waarom is ClO3- een chloraat ion en is het geen chloriet-ion? want dat is ClO2-

is dit uit het hoofd kennen of bestaan hier ook regeltjes voor dat je dat kunt afleiden?

In mijn cursus staat dat de anoranische zuren en hun zuurresten goed gekend moeten zijn! ( is dit dus uit het hoofd?)

Ik vrees van wel 8-)

nog een voorbeeld , waarom is ClO3- een chloraat-ion en is ClO4-een perchloraat-ion?

dit moet je dus gewoon vanbuiten kennen of ben ik mis en kan je het ergens uit afleiden?

Hoe stellen ze die vraag eigelijk op een examen? zij geven de zuur en wij de zuurresten? of omgekeerd, of zij geven de benaming bv kiezelzuur en dan moeten wij dat weten dat dat H4SiO4 is! 8-[

PS; Hoe moet je tekens op je toetsenbord doen? upperscript en subscript?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 78

Re: zuren en zuurresten

iemand enig idee?

Ik begin te begrijpen waarom dit een buisvak is en waarom veel studenten dit niet graag doen!

Berichten: 78

Re: zuren en zuurresten

ook waarom is HClO3 chloorzuur en is HClO2 chlorigzuur?

is dit vanbuitenwerk?

Berichten: 78

Re: zuren en zuurresten

instapcursus

als ik deze cursus ken, zou ik met comfort de lessen (chemie) kunnen volgen!

Vinden jullie deze cursus duidelijk?

heeft er iemand nog betere cursussen online?

Berichten: 774

Re: zuren en zuurresten

deze zuren en zuurresten leer je best van buiten, zo komen immers zo vaak terug. Gewoon van buiten leren !

Berichten: 1.379

Re: zuren en zuurresten

Thomas vd S.,

Deze instapcursus heb ik maar eens doorgenomen. Ik vind hem wel wat compact, maar verder wel goed van inhoud. Ik vind ook dat je dit allemaal wel moet leren. Maar je kunt dit niet in een avond even erin stampen.

Het is dus niet "even instappen" maar het gaat om systematische kennisopbouw over minstens twee schooljaren onder leiding van een scheikunde docent. Een docent die er af en toe ook nog wat proefjes bij doet en de dingen soms even op een andere manier uitlegt. Zonder deze begeleiding gaat het niet. Een zoekmachine op internet kan geen scheikundeleraar vervangen !
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 78

Re: zuren en zuurresten

Ik weet het, ik probeer zoveel mogelijk te kunnen!

Ik ga kinesitherapie volgen en ik heb eigelijk weinig of zelfs niets voorkennis van chemie.

Morgen beschik ik over een cursus chemie die ze daar geven van het 1ste Ba jaar.

Ik heb 1 jaar iets anders gedaan, wat mij nader inzien eigelijk begon tegen te steken, altijd boekhouden en die talen, het stak mij gewoon tegen en ik wou iets doen wat ik eigelijk graag zou doen en dat is kinesitherapie.

Het zal moeilijk worden maar met mijn motivatie en leerzucht hoop ik er te komen.

het is nu reeds 3 jaar geleden dat ik chemie heb gekregen, in het secundair onderwijs , in het 4de en in het 5de telkens 1 uur in de week. Dus ik weet er eigelijk bijna niets meer van.

Ik zet door en hopelijk kan ik een beetje mee met de les (chemie) wanneer het nieuwe acadamie jaar van start gaat!

Nog iemand tips voor mij?

Berichten: 385

Re: zuren en zuurresten

Om die namen en formules binnen bereik te hebben kun je ook een BINAS gebruiken. Bij mijn toetsen ligt die er ook altijd. Zo kun je dingen opzoeken die je niet weet. In het begin zul je veel moeten opzoeken. :( Na verloop van tijd onthoud je echter de dingen die je vaak nodig hebt en de minder gebruikte vergeet je. Deze kun je echter nog wel opzoeken. Zo hoef je niets uit je hoofd te leren, maar werk je toch snel.

Berichten: 126

Re: zuren en zuurresten

Onze lerares gaf ons altijd de tip om zulke formules op een groot blad te schrijven en ergens hangen waar je wel is geregelt komt, bv: boven je bed, bij uw wc (ik zeg nu maar iets) het kan wel idioot klinken mar je zal ze wel kennen na een tijdje. (net zoals ik in mijn stamcafe de regels van het wc te kuisen ken :) )

Er bestaat ook een reeds boeken genaamd nano en deze boeken bevatten bijna alles van chemie, niet echt super uitgebreid maar wel goed voor mensen die op hogeschool zitten, kost ongeveer 35€...

Berichten: 78

Re: zuren en zuurresten

Om die namen en formules binnen bereik te hebben kun je ook een BINAS gebruiken. Bij mijn toetsen ligt die er ook altijd. Zo kun je dingen opzoeken die je niet weet. In het begin zul je veel moeten opzoeken. :( Na verloop van tijd onthoud je echter de dingen die je vaak nodig hebt en de minder gebruikte vergeet je. Deze kun je echter nog wel opzoeken. Zo hoef je niets uit je hoofd te leren, maar werk je toch snel.
dat is een boekje dat je moet betalen?

Berichten: 78

Re: zuren en zuurresten

Astrocomix schreef: Onze lerares gaf ons altijd de tip om zulke formules op een groot blad te schrijven en ergens hangen waar je wel is geregelt komt, bv: boven je bed, bij uw wc (ik zeg nu maar iets) het kan wel idioot klinken mar je zal ze wel kennen na een tijdje. (net zoals ik in mijn stamcafe de regels van het wc te kuisen ken :) )

Er bestaat ook een reeds boeken genaamd nano en deze boeken bevatten bijna alles van chemie, niet echt super uitgebreid maar wel goed voor mensen die op hogeschool zitten, kost ongeveer 35€...
dat ga ik eens doen, het klinkt idd onozel, maar als je het altijd maar opnieuw ziet en gebruikt zal je in de loop der tijd wel kennen zeker ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuren en zuurresten

Ik kan je wel meegeven dat alle -ig zuren zwakke zuren zijn (om dit even simpel te zeggen: niet van elk molecuul -ig zuur vliegt een proton eraf). Voorbeelden: zwaveligzuur, salpeterigzuur.

Berichten: 78

Re: zuren en zuurresten

instapcursus

Zie pagina 23, 24,25

deze dus best vanbuiten kennen? Die zuren hé!

Berichten: 385

Re: zuren en zuurresten

Ja, zo'n BINAS kost geld, maar ik weet niet hoeveel. Bij mij zat hij bij het boekenpakket :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuren en zuurresten

Mja er is misschien wel een trucje voor, maar dan moet je alle oxidatietoestanden weten van de centeratomen (S Cl N, enz)

Reageer