Sulfiet met ascorbinezuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

Sulfiet met ascorbinezuur

Wanneer ik een bepaalde concentratie sulfiet heb in een oplossing, en ik doe daar ascorbinezuur bij, dan daalt de concentratie sulfiet behoorlijk.

Maar weet iemand misschien de reactievergelijking tussen die twee stoffen?

Ik vraag me af waarin het sulfiet (SO32-) wordt omgezet??

Mvg.

Hunker

Berichten: 23

Re: Sulfiet met ascorbinezuur

Ik heb zelf ook al wat informatie proberen te zoeken op het internet.

Zo kom ik bij verschillende sites uit, dat waarschijnlijk het sulfiet niet weg is, maar dat het gemaskeert is door het ascorbinezuur.

Dus betekent het dat dan, dat ik dezelfde concentratie sulfiet heb, maar dat ik gewoon minder meet door de aanwezigheid van het ascorbinezuur?

Weet iemand misschien een antwoord hierop??

Mvg.

Hunker

Berichten: 497

Re: Sulfiet met ascorbinezuur

Heb je al eens gedacht aan een zuur-basereactie?

Zwaveligzuur is instabiel en SO2 kan uit oplossing gaan.

Re: Sulfiet met ascorbinezuur

Weet je zeker dat je concentratie sulfiet daalt?

Sulfiet en ascorbinezuur zijn beide anti oxidanten die bij een analyse elkaar behoorlijk in de weg kunnen zitten en reageren niet met elkaar.

Als je antwoorden wilt hebben zul je moeten beschrijven hoe je sulfiet meet en misschien dat er dan iemand is die weet of ascorbine zuur je meting stoort.

Berichten: 23

Re: Sulfiet met ascorbinezuur

Tot nu toe heb ik het alleen gemeten met `sulfiet-teststrips`.

Als ik bijvoorbeeld een concentratie sulfiet heb van 400ppm in 50ml (gemeten met teststrip), doe daar ascorbinezuur bij 50ml (+-500ppm).

Als ik daarna de oplossing ga meten met een teststrip, heb ik nog een concentratie sulfiet van +-200 ppm (volgens de teststrip dan).

Dus betekent het, dat zo`n teststrip niet altijd de waarheid verteld??

Mvg.

Berichten: 23

Re: Sulfiet met ascorbinezuur

Als ik diezelfde oplossing titetrisch ga bepalen met behulp van een jood-oplossing kom ik HOGER uit in sulfiet concentratie (+- 560ppm).

Nu zou ik nog 1 manier hebben om het te kunnen bepalen, dezelfde oplossing pakken. 50ml 400ppm sulfiet samen met de 50 ml 500ppm ascorbinezuur.

Ethanol toevoegen en zoutzuur, 30 min laten koken in destilatie-opstelling met toevoeging van stikstofgas, en het gas opvangen in watersstofperoxide en dat terug titreren met natronloog.

Maar zou ik dan hoger of lager uitkomen in concentratie sulfiet??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Sulfiet met ascorbinezuur

Je hebt 50 ml met 400 mg/l sulfiet.

In deze 50 ml zit 20 mg aan sulfiet.

Je voegt daar 50 ml 500 mg/l ascorbinezuur bij. Hier zit geen sulfiet in, wel 25 mg ascorbinezuur.

Na het samenvoegen heb je 100 ml oplossing met daarin 20 mg sulfiet en 25 mg ascorbinezuur.

De sulfietconcentratie die je zult meten is dan 200 mg/l. 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Sulfiet met ascorbinezuur

Als ik diezelfde oplossing titetrisch ga bepalen met behulp van een jood-oplossing kom ik HOGER uit in sulfiet concentratie (+- 560ppm).
Ik kijk hier niet van op.

Jodium reageert met sulfiet en er vormt zich jodide en sulfaat.

Maar jodium reageert ook met ascorbinezuur. Er vormt zich jodide en dehydroascorbinezuur.

Bij jouw titratie zie je het verschil niet tussen sulfiet en ascorbinezuur; ze reageren beide. Eigenlijk bepaal je dus de som van beide. Dat verklaart waarom je voor sulfiet te hoog uitkomt.

De teststrip heeft geen storing van ascorbinezuur. Die is specifiek voor sulfiet.

In jouw proef is 200 mg/l de juiste waarde.

Berichten: 23

Re: Sulfiet met ascorbinezuur

De teststrip heeft dus toch gelijk.

Zo had ik nog niet eens gedacht marjanne. (had ik eigenlijk ook zelf kunnen weten/bedenken).Thnx.

Berichten: 23

Re: Sulfiet met ascorbinezuur

Maar als ik het dan via mijn laatste methode zou meten (met de destilatie-opstelling), wat zou ik dan kunnen verwachten, weet je dat misschien ook??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Sulfiet met ascorbinezuur

Ik verwacht niet dat ascorbinezuur verdampt met de stikstofstroom.

Je sulfiet wordt omgezet naar zwaveldioxide. Dat verdampt wel en wordt in je opvangvat door waterstofperoxide omgezet in zwavelzuur. Dat titreer je uiteindelijk met je natronloog.

Dus bij deze methode zou je ook op 200 mg/l moeten uitkomen.

Reageer