chemische formules

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 78

chemische formules

Ik ben nu al een tijdje chemische formules aan het leren schrijven en het lukt al aardig, maar toch zijn er van die dingen die ik niet zo goed begrijp WAAROM ze dat zo doen!

Ik geef een voorbeeld!

je hebt fosfor (P) OG= 3 of 5 , hier moet een oxide acherkomen dus hier moet 02- bijkomen.

Dat wordt dan P2O3 en dat is difosfortrioxide of bij OG= 5 difosforpentoxide!

Dit lijkt mij allemaal logisch , maar nu!!!

Je hebt zwavel (S) OG= 4 of 6, hier moet ook een oxide bijgeplaatst worden!

dus normaal moet dat worden S2O4 wat dan dizwaveltetraoxide is!

Maar neen dan wordt het Zwaveldioxide en dus SO2

Is dit normaal of bestaat dizwaveltetraoxide niet?

Er zijn nog zo van die dingen waar ik even van zeg, ze deden het zo, en nu doen ze het weer anders!

Het is me toch een wereldje ze , die chemie :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chemische formules

Kun je 3 en 5 delen door 2 zodat er geen breuk uitkomt? En hoe zit dat met 4 en 6 delen door 2?

Ja, zo simpel kun je dat stellen. Kun je met een atoom niet af, dan pak je er een tweede bij ;)

Berichten: 78

Re: chemische formules

FsWd schreef: Kun je 3 en 5 delen door 2 zodat er geen breuk uitkomt? En hoe zit dat met 4 en 6 delen door 2?

Ja, zo simpel kun je dat stellen. Kun je met een atoom niet af, dan pak je er een tweede bij ;)
aja, dus dat MOET zo!

Allé dat weten we ook al weer. Als ik nog van die voorbeelden heb , zet ik ze hierop! ;)

Berichten: 78

Re: chemische formules

wat mij opvalt is dat het van

bv kwik (I)hypochloriet naar HgClO makkelijker gaat

dan omgekeerd,

als zij de formule geven vind ik het veel moeilijker,!

gewoon een bevestiging aub Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: chemische formules

Dat is de onervarenheid, Thomas. Zodra je daar meer van hebt, gaat het de andere kant op net zo snel. Blijven oefenen hee...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: chemische formules

Ik had al heel snel een antwoord klaar, maar de site werkte even niet mee. Het antwoord is al een stuk duidelijker, maar toch is hier mijn verhaal alsnog:

Bij fosfor heb je per se 2 P atomen per molecuul nodig (of vier, ...) omdat je anders een halve zuurstof overhoudt. Vandaar P2O5. Bij zwavel is dat niet nodig, en strict genomen zou het allebei kunnen. Dat zou van andere dingen af hangen: is een molecuul S2O4 denkbaar? En hoe stabiel zou dat zijn ten opzichte van SO2?

Bij NO2 kan het allebei: ook N2O4 bestaat.

Berichten: 3.145

Re: chemische formules

FsWd schreef: Kun je 3 en 5 delen door 2 zodat er geen breuk uitkomt? En hoe zit dat met 4 en 6 delen door 2?

Ja, zo simpel kun je dat stellen. Kun je met een atoom niet af, dan pak je er een tweede bij ;)
FsWd, helaas kan ik het hier niet mee eens zijn.

Een tegenvoorbeeld: In waterstofperoxide heeft zuurstof oxidatiegetal -1 en waterstof +1. Dan zou je met jouw redenatie komen tot HO. Dit is echter niet correct. Een molecuul waterstofperoxide is H2O2. De structuur is H-O-O-H.

Ook met fosfor is het verhaal van Thomasvds helaas niet correct. Voor fosfor in oxidatietoestand +3 is de formule P4O6 en voor fosfor in oxidatietoestand +5 is de formula P4O10. Dit heeft ook weer alles met structuur te maken. Die laatste stof wordt helaas nog wel "fosforpentoxide" genoemd, maar dat is een gevolg van foutieve informatie uit het verleden. Een molecuul hiervan bestaat uit 4 P-atomen en 10 O-atomen.

Die structuur van P4O6+x is trouwens heel fraai. Je hebt 4 P atomen op de hoekpunten van een tetraeder met 6 O-atomen tussen alle mogelijke paren van P-atomen (halverwege op de verbindingslijnen tussen de P-atomen). Aan elk van de P-atomen kan dan ook nog een O-atoom zitten dat uitsteekt naar buiten. Zonder uitstekende O-atomen heb je dan P4O6, met uitstekende O-atomen op alle P-atomen heb je dan P4O10. Je hebt echter ook P4O7, P4O8 en P4O9, met resp. 1, 2 en 3 fosforatomen waar een uitstekend O-atoom aan vast zit. Als je fosfor verbrandt in een zuurstof-arme omgeving, dan krijg je ook die lagere oxiden naast P4O10. Ik geef dit uitgebreide voorbeeld om duidelijk te maken dat structuurinformatie over moleculen heel veel extra inzicht geeft en dat je dan ook goed kunt begrijpen waarom simpeler formules zoals P2O5 gewoon fout zijn (dus niet minder goed, maar domweg fout).

Er bestaat ook een stof C4H10 (butaan, een kleurloos en brandbaar gas, camping gas) en dit schrijf je ook niet als C2H5.

Zo zijn er vele stoffen met een molecuulformule die niet de meest eenvoudige is, wanneer je puur kijkt naar deelbare verhoudingen die je zo simpel mogelijk kiest.

Stoffen, die simpel in elkaar zitten zijn bijvoorbeeld SO2, SO3, NO, NO2. Maar, zoals rwwh al aangaf, er bestaat ook een stof N2O4 (kleurloze vloeistof, kookpunt 26 graden) en dat is echt een andere stof dan NO2 (donkerbruin gas).

Wat je nou moet kiezen voor een bepaalde formule, tja... dat is een kwestie van leren. Helaas kun je niet zomaar een simpel rekenregeltje daarvoor geven, maar dit maakt het vak natuurlijk ook wel weer interessant ;) .

Berichten: 3.145

Re: chemische formules

[quote='Thomasvds' date='do 06 september 2007 om 18:30 uur'] wat mij opvalt is dat het van

bv kwik (I)hypochloriet naar HgClO makkelijker gaat

dan omgekeerd,

als zij de formule geven vind ik het veel moeilijker,!

gewoon een bevestiging aub :P ) Hg2(OCl)2. Het Hg+ ion bestaat niet. Dit ion is altijd aanwezig als Hg22+. In niet-ionogene (covalente verbindingen) is deze structuur altijd aanwezig als -Hg-Hg- .

Het is nu eenmaal niet anders...

Sneu dat je nu net steeds de verkeerde voorbeelden krijgt. Kwik(I) is een afwijkend onding, koper(I) is inderdaad een enkel koperatoom (of ion) en dat geldt eigenlijk voor alle metalen.

Een wel goed voorbeeld zou zijn NaOCl. Hier is Na+ een enkelvoudig ion.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chemische formules

Wat zou het voor calcium en aluminium worden, die alleen als Ca2+ en Al3+ kunnen voorkomen? En wat als je er sulfaat (SO42-) en fosfaat (PO43-) aan probeert te plakken?

2 hints die ik je meegeef: je mag meerdere metaal ionen gebruiken, en de hoeveelheid + moet hetzelfde zijn als de hoeveelheid - .

Berichten: 78

Re: chemische formules

FsWd schreef: Wat zou het voor calcium en aluminium worden, die alleen als Ca2+ en Al3+ kunnen voorkomen? En wat als je er sulfaat (SO42-) en fosfaat (PO43-) aan probeert te plakken?

2 hints die ik je meegeef: je mag meerdere metaal ionen gebruiken, en de hoeveelheid + moet hetzelfde zijn als de hoeveelheid - .
Die voorbeelden die ik geef moeten wel juist zijn want ze staan hier zo in mijn cursus :)

Calciumsulfaat = CaPO4

Aluminiumfosfaat = AlPO3

dit zou het moeten zijn denk ik, trouwens wat wilt Ca+2 , die 2 zeggen?

Is dat het oxidatiegetal?

Berichten: 840

Re: chemische formules

calciumsulfaat= CaSO4

aluminiumfosfaat= AlPO4

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chemische formules

Thomasvds schreef:
FsWd schreef: Wat zou het voor calcium en aluminium worden, die alleen als Ca2+ en Al3+ kunnen voorkomen? En wat als je er sulfaat (SO42-) en fosfaat (PO43-) aan probeert te plakken?

2 hints die ik je meegeef: je mag meerdere metaal ionen gebruiken, en de hoeveelheid + moet hetzelfde zijn als de hoeveelheid - .
Die voorbeelden die ik geef moeten wel juist zijn want ze staan hier zo in mijn cursus :)

Calciumsulfaat = CaPO4

Aluminiumfosfaat = AlPO3

dit zou het moeten zijn denk ik, trouwens wat wilt Ca+2 , die 2 zeggen?

Is dat het oxidatiegetal?
Dat zijn natuurlijk ladingen. Je mag die bij metalen idd vergelijken met het oxidatiegetal. Bij het niet-metaal deel zijn de S en de P centrale atomen

SO42-

OG(S) + 4*OG(O)=-2

OG(O) = -2

OG(S) + -8 = -2 => OG(S)=+6

PO43-

OG(P) + 4*OG(O)=-3

OG(O) = -2

OG(P) + -8 = -3 => OG(S)=+5

Da aluminiumfosfaat is goed: de +3 van Al heft de -3 van het fosfaat op, met calciumfosfaat klopt er iets niet. Kijk maar wat :)

Die voorbeelden in je cursus is natuurlijk theorie, dat strookt niet altijd met de praktijk. Zo zijn er redoxreacties die perfect kloppen op papier, maar in de praktijk een mengsel zijn van allerhande reacties.

Berichten: 78

Re: chemische formules

Calciumfosfaat = Ca3(PO4)2 dit moet het zijn !

kleine correctie ik had calciumsulfaat gedaan ipv calciumfosfaat! :)

Berichten: 78

Re: chemische formules

Jor schreef: calciumsulfaat= CaSO4

aluminiumfosfaat= AlPO4
juist ja, bij mij zou het fosfiet geweest zijn ;)

sorry maar op die computer hier is het nog ies 2 keer zo moeilijk, op papier lukt het al aardig!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chemische formules

Prachtig ;)

Reageer