Verschil in kookpunten tss alkanen, alkenen ..

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 126

Verschil in kookpunten tss alkanen, alkenen ..

Goeiedag,

Ik ben bezig met een verklaring aan het zoeken voor het verschil in kookpunten tss alkanen, alkenen en alkylen naarmate het aantal C-stoffen stijgt in de keten. En ik vroeg me af of het inductief effect een invloed heeft. (ik weet: hoe langer de keten, hoe hoger het kookpunt). Ik weet ook dat het afhankelijk is van de molecuulmassa, ivm polariseerbaarheid... Maar ik snap het verband niet echt

Alvast bedankt

Berichten: 190

Re: Verschil in kookpunten tss alkanen, alkenen ..

Heb dit ooit is moeten maken voor schooltaak, maar zou het begot niet meer weten:) de verklaring toch niet... ik dacht ook dat ik ze hier op chemieforum om raad had gevraagd maar toch bleek het voor de leerkracht niet correct 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Verschil in kookpunten tss alkanen, alkenen ..

Je bedoelt dus deze post?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 126

Re: Verschil in kookpunten tss alkanen, alkenen ..

Maar je kookpunt daalt dus naarmate de van der waals krachten of intermoleculaire krachten stijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Verschil in kookpunten tss alkanen, alkenen ..

Maar je kookpunt daalt dus naarmate de van der waals krachten of intermoleculaire krachten stijgen.
Waarom eigenlijk?

Ik kan alvast zeggen dat de vorming van tijdelijke dipolen het van der waals effect verklaart. Deze tijdelijke dipoolvorming is uiteraard het gevolg van electronenverplaatsingen binnen de molecule, waardoor er tijdelijk meer electronen aan de ene kant van de molecule aanwezig zijn dan aan de andere kant. Denk je dat dit effect dan toeneemt naarmate het aantal electronen afneemt?
Hitting it... by chance?

Berichten: 126

Re: Verschil in kookpunten tss alkanen, alkenen ..

Ik ben fout, naarmate de van der waals krachten toenemen ligt het kookpunt hoger.

Reageer