lichtdoorlatende vloeistof of gas

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

lichtdoorlatende vloeistof of gas

Ik ben op zoek naar het volgende;een donkere vloeistof of gas welke niet giftig mag zijn, waarbij deze door toevoeging van een anderere vloeistof of gas kleurloos wordt. het liefst regelbaar in lichtdoorlatendheid. Voegt men weer een stof toe dat moet het weer donkerder worden. het proces zou toch wel ongeveer 1000 maal moeten kunnen veranderen van kleur voordat de boel verzadigd raakt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: lichtdoorlatende vloeistof of gas

Je zou dit al kunnen doen met aangezuurd of "aangebased" water met een indicator erin die donker kleurt en kleurloos is in het tegenovergestelde gebied.

Berichten: 1.379

Re: lichtdoorlatende vloeistof of gas

Naast zuur-base indicatoren zijn er ook nog redoxindicatoren. Soms zijn die intens gekleurd. Je moet wel uitproberen of ze snel genoeg reageren en eventueel reageren op zuurstof.

Voorbeelden? Met overgangen blauw/kleurloos ? Jodium/jodide in zetmeeloplossing, methyleenblauw, Indigo blauw/wit. De laatste is goed bekend van de blauwe spijkerbroeken met witte vlekken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 915

Re: lichtdoorlatende vloeistof of gas

Met overgangen blauw/kleurloos ? Jodium/jodide in zetmeeloplossing
Niet echt bruikbaar denk ik, het jood wordt opgenomen in de zetmeelketens, maar dit is niet altijd 100% reversiebel.

Ik was aan het denken aan eriochrome black T, maar hoe dit juist uit te voeren is, weet ik ook niet.

Berichten: 915

Re: lichtdoorlatende vloeistof of gas

Ik zie hier juist een reclame boodschap liggen van "pearl".

"Wrijf het groene pakje warm en ontdek uw gratis cadeau".

Afgezien van het fet dat ik op voorhand al wist dat ik gewonnen zou hebben, wreef ik het strookje (in de vorm van een pakje) warm. En wat zag ik... ik had gewonnen.

Er bestaat dus een stof (deze is groen) die doorschijnend wordt bij verwarming. En het lijkt me reversiebel te zijn.

(Kan ik het zelf maken? :) )

Berichten: 266

Re: lichtdoorlatende vloeistof of gas

Niet echt eindeloos reversibel maar leuk experiment: the blue bottle

linkje

Reageer