Vreemd iets met boxen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 318

Vreemd iets met boxen

Hoi,

Dit is net iets te "niet-chemisch" om in algemene vragen te posten, maar weten jullie een antwoord?

Ik sluit daarnet mijn boxen aan (gewone pc-boxen) op mijn laptop, en in de stekker... en die ruisen altijd een heel klein beetje als je die insteekt. (behoorlijk irritant als er geen muziek speelt, hoewel het heel stil is)

Maar nu komt het: er speelde door het geruis muziek in de boxen... ook heel stil... ik denk een radio-zender ofzo..

Hoe kan dit? Zou de kabel die de 2 boxen met elkaar verbindt werken als een soort antenne?

Berichten: 3.145

Re: Vreemd iets met boxen

Op dit moment heb je ontzettend veel radiosignalen, die allemaal om (en door) ons heen gaan. Ergens in je laptop audio versterker circuit zit hoogstwaarschijnlijk een deelcircuitje, dat mooi meeresoneert met signalen van een bepaalde frequentie en die kan oppikken uit de ether. Ik denk dat het gaat om een middengolf zender (of evt. zelfs kortegolf). De frequenties die daar aan te pas komen kunnen inderdaad worden opgepikt door audio circuits en het feit dat deze signalen amplitude gemoduleerd zijn maakt ze hoorbaar middels een simpele gelijkrichter. FM-signalen kun je niet op deze manier oppikken, daarvoor is veel geavanceerdere electronica nodig om ze te decoderen.

Berichten: 915

Re: Vreemd iets met boxen

Of de adaptor in de boxen. Je sluit je boxen aan op 220/230VAC, dit wordt omgezet in 12VDC. Misschien eventueel zijn de spoelen die dit uitvoeren de daders? :)

Berichten: 318

Re: Vreemd iets met boxen

Whaa... het werkt toch al niet meer :P

bedankt voor de uitleg! (ik voel me weer stukken inteligenter!)

Reageer